Annons

Kompetensbristen – ett mörkt moln på himlen

NYHETER. Glädjeyra och lättnad – men samtidigt stor brist på kunniga och välutbildade medarbetare. ”Vi förstår nog inte riktigt vidden av det ännu”, säger Lotta Boman, vd på Sigtunahöjden.
Annons

– Jag tror att det känns som att vinna OS-guld. Det är svårt att fatta, säger Lotta Boman när restriktionerna som har legat som en våt handduk på besöksnäringen i snart två år äntligen har tagits bort.

Hon beskriver en blandad kompott av känslor. Mest är det en lättnad, men samtidigt hoppas hon på att det inte ska bli något bakslag, igen.

– Vi är laddade på att det ska komma i gång. Vi ser fram emot att göra vårt jobb igen, på riktigt- och göra det vi är bra på. Det är dags att mötas.

Kompetensbristen är ett hot

Sedan utbrottet 2020 har besöksnäringen drabbats hårt av pandemin. Bristen på kompetens är stor när allt öppnar upp igen. Många har valt att byta bransch eller har skolat om sig och bytt karriär.

– Det är klart att bristen på kompetens är ett hot. Jag tror inte att vi har sett vidden av den ännu. Vi vet inte hur många som har lämnat och gått vidare. Det är svårt att överblicka.

Även om de flesta som blev varslade i början av pandemin hade rätt till återanställning och var beredda att gå tillbaka och börja jobba igen så snart pandemin var över, har mycket vatten hunnit rinna under broarna sedan dess.

– Jag tror inte att de, nu två år senare, går tillbaka till branschen utan fortsätter där man nu är verksam.

Lotta Boman ser inte svårigheten med att rekrytera timpersonal som det stora hotet utan att hitta erfaren restaurangpersonal och kockar, samt även människor som jobbar med inne- och utesälj. Administrativ personal inom konferens och möten är det en stor brist på, anser hon.

Högre utbildning – men var?

– Vi måste prata i vår bransch om utbildning på högskolenivå. Att man ska kunna plugga ekonomi med hotellinriktning eller med ”revenue” och försäljning. Vi behöver duktiga hotellchefer, försäljningschefer och restaurangchefer, men var kan de plugga till detta i dag? frågar hon sig.

Det har skrivits mycket och negativt om den drabbade branschen under pandemin vilket kan ha påverkat många i sina yrkesval. Men Lotta Boman ser ändå hopp, trots att det kommer att ta tid att bygga upp kassan och tryggheten igen.

– Den svåra utmaningen är att gästerna förväntar sig att det är som vanligt och att vi mäktar med det. Samtidigt tror jag att vi är så grymma på att anpassa oss nu efter de här två åren, så vi kommer att stå pall oavsett. Vi är redo.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...