Annons

Kortare duschar på Gotland i sommar

zoom Frida Ganshed, vd på Gotlands förenade besöksnäring, uppmanar alla som besöker ön att spara på vattnet. Foto: Pressbild
Frida Ganshed, vd på Gotlands förenade besöksnäring, uppmanar alla som besöker ön att spara på vattnet. Foto: Pressbild
NYHETER. Med värme och kraftigt ökad folkmängd kommer risk för både vattenbrist och nedskräpning. Med initiativet ”Be local” uppmanar Gotlands besöksnäring till hållbara besök i sommar.
Annons

Gotlänningarna är bland de bästa i världen på att återvinna och de vet värdet av att spara på vattnet. Nu uppmanar Gotlands förenade besöksnäring alla som besöker ön att ta efter.

– Vi har en akut vattensituation på Gotland och om det blir en lika torr sommar som 2018 då kommer vi knappt att ha något vatten på ön. Så allvarligt är det. Kampanjen ”Be local” är vårt sätt att informera om att den som besöker oss behöver vara varsam – med vår miljö, med vårt vatten, med vår känsliga natur, säger Frida Ganshed, vd på Gotlands förenade besöksnäring.

Hur kommer ni att nå ut med kampanjen?

– Den kommer att spridas i Destination Gotlands pre-departure mail som når 90 procent av alla som reser till Gotland. Dessutom kommer kampanjen att synas på många av våra hotell och boendeanläggningar där vissa också delar den på sin hemsida och i övrig kommunikation. Utöver det samarbetar vi med flertalet lokala tidningar och har även annonser i våra egna magasin.

Vilka är målgruppen?

– Alla besökare, stor som liten.

Initiativet är en sorts ”code of conduct” – vad innehåller den?

– Den består av sex delar som vi vill att alla som besöker oss skriver under på. I korthet handlar det om att spara på vattnet, inte skräpa ner, att äta och dricka lokalproducerat, välja andra färdsätt än bil, upptäcka mer av ön och att visa varandra hänsyn. Huvudbudskapet är ”Välkommen hit, men var rädd om vår ö när du är här”. Av de sex delarna kommer vi att lägga mest krut på vattenfrågan.

När drar kampanjen igång?
– Vi har smygstartat, men under Almedalsveckan kommer vi att dra igång på riktigt med en rad PR-aktiviteter. Vi presenterade även kampanjen på Placebranders day i Skellefteå i maj och fick väldigt fin respons. Vi vill gärna inspirera fler till liknande initiativ, säger Frida Ganshed.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...