Annons

Kunskap ger mervärde till resan

zoom ”Scary Seafood” är ett samarbete mellan kockar, forskare och lokala företag på Västkusten med syfte att visa att det går bra att äta många okända råvaror från havets skafferi. Foto: Susanne Liljenström
”Scary Seafood” är ett samarbete mellan kockar, forskare och lokala företag på Västkusten med syfte att visa att det går bra att äta många okända råvaror från havets skafferi. Foto: Susanne Liljenström
NYHETER. Forskarrapporten NYFIKEN sätter strålkastarljuset på turism som på olika sätt har kunskap om hållbarhet i fokus. Havsmedvetenhet är ett exempel.
Annons

Allt fler resenärer vill ha upplevelser som relaterar till de värderingar de själva har, lära sig något viktigt på semestern och kanske till och med utvecklas som individ.

Men kunskapsturism är ett relativt outforskat område där det finns en stor potential för utveckling, menar forskare vid Centrum för turism, Göteborgs Universitet.

Kunskapsturism kommer att öka

Forskargruppen som har arbetat med projektet tror att intresset för kunskapsturism med hållbarhetsfokus bara kommer att fortsätta öka.

– Kunskapsturism har lärande som syfte. Det är inte något nytt fenomen, men i vår rapport har vi fokuserat på lärande som ökar medvetandet om olika hållbarhetsutmaningar, säger Eva Maria Jernsand, dr, forskare i marknadsföring vid företagsekonomiska institutionen.

Klimatkrisen, olika samhällsfrågor och covidpandemin tas upp som några av anledningarna till resenärernas förändrade attityder kring resor.

Kunskap om hur havet fungerar

I rapporten NYFIKEN ligger fokus på exempel på kunskapsturism från Västkusten, där syftet varit att öka medvetenheten om varför vi behöver vara rädda om havet.

På engelska kallas denna förståelse för och kunskap om hur havet fungerar för ”Ocean Literacy” och innebär också en förmåga att ta hållbara, kunskapsbaserade beslut om havet och dess resurser.

Ett exempel är ”Scary Seafood”, ett samarbete mellan kockar, forskare och lokala företag på Västkusten, vars syfte var att visa att det går bra att äta många okända råvaror från havets skafferi, som exempelvis havssallat, tångräka, sjöpung och sjögurka.

Kittlande upplevelse för besökarna

Att testa lite annorlunda och konstiga saker blev både en kittlande upplevelse för besökarna och en viktig lärdom om att det är viktigt att inte rata något ätbart som havet erbjuder.

– Det är ett bra exempel på att ökad medvetenhet kan förändra framtida beteenden. När vi lär oss något viktigt sprider vi ju dessutom gärna kunskapen vidare. På så vis kan en resa till en viss plats bli en hållbar resa – på riktigt, menar Eva Maria Jernsand.

Forskartrion menar att kunskapsturism och även så kallad medborgarforskning – där besökarna kan få vara med och utveckla forskning – är relativt outforskade områden, men att det här finns stora utvecklingsområden för besöksnäringen.

Win-win-koncept

Kunskapsturism kan bli ett sorts win-win-koncept som ger resenärerna något extra men som också gynnar själva destinationen ur ett hållbarhetsperspektiv.

Ett större fokus på kunskapsturism skulle också kunna medverka till att förlänga eller skapa nya säsonger för vissa destinationer.

 

Ladda ner rapporten NYFIKEN: https://bfuf.se/wp-content/uploads/2022/11/BFUF_21_Nyfiken_221124.pdf

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...