Annons

Linköping är Årets Stadskärna

zoom Marianne Lind, Linköpings kommun tar emot diplom för Årets Stadskärna. Foto: Svenska Stadskärnor
Marianne Lind, Linköpings kommun tar emot diplom för Årets Stadskärna. Foto: Svenska Stadskärnor
NYHETER. Ett målmedvetet Linköping tilldelas utmärkelsen Årets Stadskärna. För tredje gången.

Annons

Årets Stadskärna delas ut för 24:e året i rad av organisationen Svenska Stadskärnor, till den svenska stad som bäst utvecklat sin stadskärna, genom samarbete mellan både privata och offentliga aktörer.

”Den stad om har arbetat långsiktigt och lyckats behålla och förnya centrum genom att ta ut svängarna”, låter en del av motiveringen till varför Linköping förtjänar utmärkelsen, för en tredje gång.

– Linköping har jobbat väldigt långsiktigt och tillsammans, och hållit i och hållit ut. De har vunnit två gånger tidigare och det är inte så lätt att hålla sig kvar på samma nivå, säger Eva Hägglund, vice juryordförande Svenska Stadskärnor.

Varför är Årets Stadskärna en viktig utmärkelse att få för en stad?

– Den har blivit viktigare och viktigare i takt med att stadsutvecklingsfrågor har hamnat på allas läppar. Det är en bra utmärkelse att få gentemot omvärlden som visar att man faktiskt jobbar med frågorna, och som visar att man har en attraktiv stad, säger Eva Hägglund och tillägger:

– Fastighetsägare, handel, krögare och det offentliga jobbar ihop så är det många som glädjas åt utmärkelsen.

Visitas strateg inom hållbar stadsutveckling Anna Hag har tidigare kommenterat årets tävling:

– För att vinna är det absolut viktigaste att ha en tydlig samverkansorganisation för stadskärnan, så att kommun, handel, besöksnäring, fastighetsägare och ideella krafter kan jobba tillsammans. Det krävs engagerade personer som håller ihop arbetet, säger Anna Hag.

Och just så har det varit för Linköping, säger Marianne Lind, näringslivsutvecklare, Linköpings kommun som själv hyllar samarbetet med stadens alla aktörer.

Grattis, hur känns det?

– För det första känns det helt fantastiskt, men jag vill också ge en stor eloge till de andra städerna Eskilstuna och Örnsköldsvik för en jättebra match, säger en glad Marianne Lind, näringslivsutvecklare, Linköpings kommun.

Det är tredje gången ni vinner, blir man inte lite blasé då?

– Nej, vi har tydliga planer på hur vi fortsatt ska arbeta med en utvecklingsplan, eventstrategier och affärsplaner, detta är ett mål på vägen och nu tar vi nästa steg. Men det är självklart ett fint betyg på att vi har gjort ett bra jobb hittills.

Vad är det slutgiltiga målet?

– Att fortsätta utveckla Linköping, vi har inte en perfekt stadskärna ännu.

Men efter tre vinster måste den nästan vara perfekt?

–Detta är ett arbete som pågår varje dag år ut och år in, lägger man sig till ro så stannar man av. Vi måste hela tiden fortsätta att arbeta långsiktigt. Man måste se förnyelse och möjligheter, världen förändras så också stadskärnorna.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...