Annons

Lisebergs nya supergunga: ”Suger tag i magen”

NYHETER. Med en svindlande hastighet på 100 kilometer i timmen gungar besökarna fram i Loke, sommarens nya attraktion på Liseberg. ”Den suger tag ordentligt i magen”, säger Lisebergs vd Andreas Andersen. 
Annons

Loke är Lisebergs största satsning inför årets säsong. Under torsdagen invigdes den och de första besökarna fick möjlighet att pröva på en hisnande färd.

Attraktionen är en så kallad ”Gyro swing”, en snurrande platta som pendlar fram och tillbaka i luften. När den når sin maximala höjd flyger gästerna 42 meter upp i luften för att sedan rusa ned igen i en maxfart på 100 kilometer i timmen. 

Lisebergs vd Andreas Andersen var en av åkarna under Lokes jungfrufärd.

– Det är en häftig attraktion, den suger tag ordentligt i magen. Jag tror att våra gäster kommer att uppskatta den, säger han.

Bra siffror senaste åren

Inför årets säsong har Liseberg satsat 170 miljoner kronor på nyinvesteringar och Andreas Andersen hoppas kunna behålla de senaste årens besöksnivåer.

– Vi har haft fina besökssiffror de senaste åren och vill hålla dem uppe. Vi tror och hoppas att vi kommer kunna ha samma omsättning i år som vi hade förra året. Då låg den på omkring 1,2 miljarder kronor.

Nöjesparker har en hög förnyelsetakt och Liseberg är väl rustade för det.

– Vi investerar omkring 12 procent av omsättningen till utbyggnad och förnyelse i år. Nästa år kommer det förmodligen att bli lite mer, säger Andreas Andersen.

Fler fornnodiska inslag

Det är inte bara Loke som är ny för i år. Attraktionen är byggd i en del av ett konceptområde med fornnordiskt tema. Berg- och dalbanan Balder står här sedan tidigare och nästa år kommer områdets tredje attraktion, berg- och dalbanan Valkyria. Redan nu kan besökarna på Liseberg testa virtuellt hur Valkyria känns.

Andra nyheter är ”Klubbland”, en utställning om Håkan Hellströms liv och karriär. Spökhotellet Gasten invaderas i år av spindlar som ska få det att krypa i kroppen på besökarna. Dessutom öppnar Max-restauranger, liksom en helt ny foodcourt.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...