Annons

Lisebergs nyhet: ”Ett domedagsfall ner i underjorden”

NYHETER. Unik för Sverige och längst i Europa. Nästa sommar har Liseberg premiär för den hisnande berg- och dalbanan Valkyria. 
Annons

Benen dinglar under den långsamma färden uppför i 45 graders lutning. Efter en paus på toppen av krönet kommer fallet. Femtio meter ner i en underjordisk tunnel. I 105 kilometer i timmen. Sedan fortsätter färden. Nästa år har Liseberg premiär för sin nya attraktion – Valkyria.

– Om vi jämför den här berg- och dalbanan med andra så kommer Valkyria att vara den läskigaste, säger Daniel Lindberg, attraktionschef på Liseberg.

 

Sveriges första

Valkyria kommer att bli Sveriges första Dive Coaster – en berg- och dalbana med ett vertikalt fall, så kallat drop. Med sina 750 meter kommer den samtidigt att bli längst i Europa. Men även utformningen gör den unik. Till skillnad från mer traditionella, smala berg- och dalbanor kommer Valkyria att bestå av tre rader med sex personer i varje. På bredden.

– Det är en fantastisk layout. När du sitter uppe på toppen och stirrar ner i den underjordiska tunneln börjar du undra om den breda vagnen verkligen får plats där, säger Daniel Lindberg.

 

Valkyria har tillverkats av det schweiziska företaget Bolliger & Mabillard som över åren konstruerat över 100 berg- och dalbanor. Den kommer att ersätta berg- och dalbanan Kanonen som gjorde sin sista tur i december 2016.

 

En del av en större satsning

Men besökare behöver inte ens vänta tills premiären nästa år. Med hjälp av simulator-stolar och VR-glasögon gå det att redan sommar uppleva den svindlande attraktionen.

– Det är en snygg och pampig produktion och det känns kul att kunna visa gästerna vad som är på gång. Men det blir inget mot att uppleva Valkyrias domedagsdrop på riktigt, säger Andreas Andersen, vd, Liseberg.

 

Valkyria är en del av satsningen på 250 miljoner kronor som Liseberg ska genomföra under 2017–2018. Shopping, restauranger, spel och fler attraktioner är andra delar som satsningen kommer att omfatta.

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter