Samarbetet mellan det regionala bolaget Visit Skåne och kommunerna, känt som Ett Skånskt Partnerskap, har expanderat kraftigt på kort tid. Från att ha omfattat åtta kommuner ingår nu 23 aktörer i den gemensamma satsningen.
Syftet är att samordna PR- och marknadsföringsresurser för att öka den internationella kännedomen om destinationen och driva tillväxt i näringen.
Att Lund, genom Visit Lund, nu kliver in i samarbetet ses som en viktig pusselbit för regionens attraktionskraft.
– Med Lund får partnerskapet en ytterligare skjuts. Vi får ett ännu mer gångbart skånskt utbud att marknadsföra för den allt större utländska målgruppen, säger Max Granström, vd för Visit Skåne, i ett pressmeddelande.
Han menar att Visit Lunds långvariga arbete och kompetens kommer att stärka kollektivet.
– Visit Lund är mycket duktiga på det de gör, och det har de visat under lång tid. Jag är glad att ha dem med i samarbetet, konstaterar Granström.
Vill nå ut med mat- och dryckessatsning
För Lunds del handlar partnerskapet om att få en bredare plattform för sina profilområden. Per Welinder, vd för Visit Lund, ser stora möjligheter att nå ut bättre med kommunens specifika satsning på exempelvis gastronomi.
– Lunds kommun gör en satsning på att lyfta Lund som mat- och dryckesdestination och genom samarbetet med Visit Skåne blir det nu möjligt för oss att nå en internationell publik med den satsningen, säger Per Welinder.
– Vi ser verkligen fram emot att vara med och bidra i det skånska partnerskapet.
Internationellt genomslag under 2025
Partnerskapet har under det gångna året redan visat resultat i form av internationell mediebevakning. Bland framgångarna nämns artiklar i The Times som lyft både den skånska kallbadskulturen och den växande vinturismen i syd. Även PR-initiativ som ”The Map of Quietude” och uppföljaren ”Stay Quiet” har fått spridning – som Besöksliv skrev om i oktober.