Annons

Lyckad smygöppning av 60-åriga Hovfjället

zoom Johan Larson, vd Hovfjället.
Johan Larson, vd Hovfjället.
NYHETER. Med en optimal snöblandning och flera nyheter i backarna står Hovfjället redo för en ny säsong – då det dessutom ska firas jubileum.
Annons

Försäsongen på Hovfjället har varit perfekt kall och snörik. Ett ordentligt snötäcke i nedfarterna på omkring 85 centimeter, med både producerad kanonsnö och natursnö, ligger klart och väntar på gästerna, berättar vd Johan Larson.

– Vi smygöppnade den 16 december och från och med den 22 december håller vi öppet dagligen i alla våra nedfarter fram till den 31 mars.

”Ett toppenläge”

Hovfjällets topp mäter 542 meter över havet och ligger norr om Torsby i Värmland. Ett toppenläge, enligt Johan Larson.

– Dels för att vi ligger så högt, sju kilometer upp från vägen. Om det regnar i Karlstad är det normalt sett ändå sol och helt vitt hos oss, säger han och fortsätter:

– Dels för att alla gäster som ska till svenska fjällen passerar vår avfart från E45:an. Ska du till Branäs, Trysil, Sälen eller Åre så åker du förbi oss, titta gärna in!

Ny maskot

Inför 60-årsjubileumet har Hovfjället satsat på flera investeringar för att förnya och lyfta anläggningen. Bland annat har man byggt om barnbacken med ny lift och belysning, det finns ett nytt rullband upp till restaurangen för bättre tillgänglighet och dessutom har shoppen fått en ansiktslyftning.

Ny för i år är också den snälla, ödmjuka vargen Hovis – en maskot som kommer att vara synlig på anläggningen.

– Hen har en föregångare som vi nu har pensionerat. Hovis kommer vi att bygga olika familjevänliga aktiviteter runt, säger Johan Larson.

Hur får man ut det mesta av en skidhelg hos er?

– Åh, att vara först uppe på toppen hos oss är fantastiskt, vi har 360 graders utsikt. Vi är en liten och familjär anläggning med bra service och sällan liftköer.

Den största målgruppen kommer från västra och södra Sverige. Dagsgäster kommer hela vägen från Göteborg. Och bokningsläget ser bra ut, säger Johan Larson, både när det gäller boendegäster och dagsgäster.

– Det ser bättre ut än någonsin, vilket är jätteroligt. Vi har varit offensiva nu med satsningar och trots att det är lite tuffa tider så märker vi att det fortfarande är prioriterat att lägga pengar på en skidsemester med familjen.

Ska höja nivån

Hovfjället har 250-280 bäddar i stugor och vandrarhem som ligger uppe i anläggningen. Därtill finns 150 campingplatser med plats för husvagnar hela säsongen. Ända sedan Johan Larson klev på som vd 2019 har han arbetat efter en långsiktig plan för att höja nivån på Hovfjället.

– Vi ska ta ett stort kliv i år och få våra gäster att bli ännu mer nöjda med oss. Anläggningen har utvecklats mycket de senaste åren och nu har vi jobbat mycket med personalen också, vi ska leverera mer och bättre på alla poster.

Har det varit svårt att rekrytera?

– Vissa positioner är svårare än andra, vi behöver allt från lokalvårdare till pistmaskinsförare. Men nu har vi för första gången skaffat ett säsongsboende så att vi kan ha personal utifrån. Det är viktigt för oss, för att höja kompetensen. Det är hård konkurrens men vi erbjuder ett bra klimat och en anläggning i utveckling just nu.

Hur är det att verka i skidbranschen som en mindre aktör?

– Jag ser inte konkurrens mellan oss anläggningar, vi jobbar tillsammans för att få folk att välja att åka skidor och inte åka till Barcelona på semestern. Branäs är vår närmaste granne och de är jättebra på vad de gör. Vi erbjuder något annat och det finns plats för oss också, säger Johan Larson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...