Annons

Max goda service gav pris – igen

zoom Ett Àkta leende Àr service som inte gÄr att fejka, enligt Max Sverigechef Christoffer Bergfors.
Ett Àkta leende Àr service som inte gÄr att fejka, enligt Max Sverigechef Christoffer Bergfors.
NYHETER. MÀtningen ServiceScore har rankat Max i topp nÀr det gÀller service inom restaurangbranschen. Nyckeln ligger i företagskulturen.
Annons

Undersökningen bygger pĂ„ svar frĂ„n 3 000 personer som har tyckt till om servicenivĂ„n hos 170 aktörer inom 22 olika kategorier.

 

Siktar pÄ vinst Àven nÀsta Är

Max har gÄtt segrande ur restaurangkategorin fyra av de sex gÄnger som ServiceScore anordnats. Sverigechef Christoffer Bergfors sÀger sig veta varför.

− VĂ„ra interna medarbetareundersökningar visar att vi har ett otroligt engagemang, sĂ€ger han. VĂ„ra anstĂ€llda brinner och trivs, de har kul och Ă€r stolta över att jobba pĂ„ Max, med vĂ„ra vĂ€rderingar. Det Ă€r hela grunden.

Vad kan ni bli Ànnu bÀttre pÄ?

− Vi Ă€r sjukt tacksamma och glada, men vi vill förstĂ„s vinna nĂ€sta Ă„r ocksĂ„. Det finns alltid förbĂ€ttringar att göra och möjligheter till nya utbildningar för att vi ska kunna ta servicen till nĂ€sta nivĂ„. Vi ligger just nu vĂ€ldigt bra till i jĂ€mförelse med de andra restaurangkedjorna, och vi vill gĂ€rna vara Ă€nnu lĂ€ngre ifrĂ„n vĂ„ra konkurrenter. Vi har satt igĂ„ng en massa projekt som gör att vi tar ett steg uppĂ„t, och tittar Ă€ven pĂ„ företag i andra branscher för inspiration.

 

VarumÀrket bygger pÄ Àkthet

Christoffer Bergfors talar om kedjans anstĂ€llda som ”vĂ„ra Maxare”, och han tror inte att det handlar sĂ€rskilt mycket om löner eller förmĂ„ner nĂ€r medarbetare gör det lilla extra för sina gĂ€ster.

− Det Ă€r viktigt att hitta restaurangchefer som kan leda genom att statuera goda exempel − ifall verkligheten inte stĂ€mmer med utbildningsfilmen fĂ„r man ingen effekt. Du kan ha hur mycket marknadsföring och internutbildning som helst − Ă€r leendet pĂ„ personalen inte Ă€kta spelar det ingen roll. Äktheten och det personliga bemötandet Ă€r grunden för hela vĂ„rt varumĂ€rke.

Personalens vÀlmÄende Àr förstÄs ocksÄ en viktig ekonomisk drivkraft, menar Christoffer Bergfors.

− En anstĂ€lld som Ă€r stolt och glad kan göra gĂ€stens dag. Och ett bra besök i dag betyder eventuellt ett Ă„terbesök i morgon.