Annons

Max goda service gav pris – igen

zoom Ett äkta leende är service som inte går att fejka, enligt Max Sverigechef Christoffer Bergfors.
Ett äkta leende är service som inte går att fejka, enligt Max Sverigechef Christoffer Bergfors.
NYHETER. Mätningen ServiceScore har rankat Max i topp när det gäller service inom restaurangbranschen. Nyckeln ligger i företagskulturen.
Annons

Undersökningen bygger på svar från 3 000 personer som har tyckt till om servicenivån hos 170 aktörer inom 22 olika kategorier.

 

Siktar på vinst även nästa år

Max har gått segrande ur restaurangkategorin fyra av de sex gånger som ServiceScore anordnats. Sverigechef Christoffer Bergfors säger sig veta varför.

− Våra interna medarbetareundersökningar visar att vi har ett otroligt engagemang, säger han. Våra anställda brinner och trivs, de har kul och är stolta över att jobba på Max, med våra värderingar. Det är hela grunden.

Vad kan ni bli ännu bättre på?

− Vi är sjukt tacksamma och glada, men vi vill förstås vinna nästa år också. Det finns alltid förbättringar att göra och möjligheter till nya utbildningar för att vi ska kunna ta servicen till nästa nivå. Vi ligger just nu väldigt bra till i jämförelse med de andra restaurangkedjorna, och vi vill gärna vara ännu längre ifrån våra konkurrenter. Vi har satt igång en massa projekt som gör att vi tar ett steg uppåt, och tittar även på företag i andra branscher för inspiration.

 

Varumärket bygger på äkthet

Christoffer Bergfors talar om kedjans anställda som ”våra Maxare”, och han tror inte att det handlar särskilt mycket om löner eller förmåner när medarbetare gör det lilla extra för sina gäster.

− Det är viktigt att hitta restaurangchefer som kan leda genom att statuera goda exempel − ifall verkligheten inte stämmer med utbildningsfilmen får man ingen effekt. Du kan ha hur mycket marknadsföring och internutbildning som helst − är leendet på personalen inte äkta spelar det ingen roll. Äktheten och det personliga bemötandet är grunden för hela vårt varumärke.

Personalens välmående är förstås också en viktig ekonomisk drivkraft, menar Christoffer Bergfors.

− En anställd som är stolt och glad kan göra gästens dag. Och ett bra besök i dag betyder eventuellt ett återbesök i morgon.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...