Annons

Mer än bara mackor

zoom Bella Cederberg Foto: Cornelia Jönsson
Bella Cederberg Foto: Cornelia Jönsson
NYHETER. Service, stämning och smak för måltidsmackor är ingredienserna bakom familjeföretaget Mackverkets framgångar. Kocken Bella Cederblads matnyttiga idé startade vid köksbordet.
Annons

Det började med ett familjemöte och slutade med ett blomstrande familjeföretag. Isabelle ”Bella” Cederblad befann sig mellan jobb i London och såg fram emot att börja en ny kocktjänst hemma i Stockholm.

Hon hade tidigare jobbat som kock på restauranger som Babette och Café Nizza och planerade nu att fortsätta på sitt inslagna spår. Men så slog pandemin till och den brittiska huvudstaden stängdes ner i ”lockdown”. Kockjobbet i Stockholm försvann och många dörrar i restaurangbranschen stängdes.

– Ja, jag hade ju en nyanställning som väntade i Stockholm, men fick komma på något nytt helt enkelt, säger hon.

Matiga mackor med färska ingredienser

Vi ses på en av Mackverkets serveringar och just den här, i Ringens köpcentrum i Stockholm, öppnade under våren 2022. Men det är ändå inte den senaste av Mackverkets etableringar, för när Bella kommit på vad hon ville göra härnäst så gick det undan.

Familjen, med bonuspappa Henrik Pettersson i spetsen, hakade snabbt på Bellas idé – matiga mackor med färska ingredienser och tillagade fyllningar stekta på surdegsbröd.

– När Bella kom tillbaka från London hade vi lite familjemöten hemma för att tillsammans diskutera vad hon ville göra när det väntade kockjobbet försvann. Vi kom in på att Bella alltid gjort otroligt goda mackor, så borde hon inte göra något på det, säger Henrik Pettersson med karaktäristisk entusiasm och tillägger:

– Ja, så jag stack iväg och köpte en foodtruck helt enkelt.

Slitig men rolig första sommar

Bella Cederblad skyndade sig att ta körkort och startade det som kom att bli Mackverket. Det var sommaren 2020 och Bella, hennes lillasyster Ida, mamma Lisa och Henrik sålde måltidsmackor från sin foodtruck på lantstället på Blidö såväl som i innerstan.

Bella, som alltid velat bli kock och utbildat sig på Åre Hotell och Restaurangskola och Stockholms internationella restaurangskola på Kungsholmen, kände att det var svårt att släppa konceptet när hösten kom.

Hon bestämde sig för att fortsätta.

– Jag har drömt om att sätta min egen stämpel på ett ställe och visst, vi kunde inte så mycket om att driva foodtruck i början, men jag kunde ju laga maten. Jag har velat jobba med mat ända sedan jag var liten och fick reda på att det var något man faktiskt kunde ha som yrke. Den där första sommaren var slitig men det var också otroligt roligt, säger Bella Cederblad som komponerar och utformar Mackverkets meny.

– Mycket av det som fanns på den första menyn har hängt med till i dag, även om jag utvecklat den. Mackorna erbjuder något unikt och är en hel måltid i sig, det är den devis jag försöker sprida, säger hon.

– Vi köpte en truck till, hittade en cateringlokal med kök och festvåning i Liljeholmen. Fram till dess var det mer av en hobby men jag kände att ska vi göra det så ska vi. Jag avsatte först ett halvår till detta, säger Henrik Pettersson.

Hittade lokal i Ringen Centrum

Bella Cederblad kände sig fortsatt peppad på idén även om tiden efter den första sommaren präglades av inställda evenemang och festivaler, typiska företeelser för verksamheter under pandemin.

Men med fortsatt stöd från familjen –Henrik Pettersson hoppade av sin konsultkarriär och köpte två foodtrucks till – tog Mackverket hjälp av en varumärkesbyrå för att utforma hemsida och grafisk profil. Våren 2022 tog det rejäl fart.

– Då öppnades möjligheter för catering, studenter och festivaler igen. Vi kände att vi ville ha en fast plats för Mackverket och jag befann mig här i Ringen av en slump och såg att det fanns en ledig lokal, säger hon.

Idag finns Mackverket i Ringen centrum och på Vrak – Museum of Wrecks på Djurgården, truckarna rullar över hela stan och i början av året var det dags för ännu en öppning, den här gången i nya Sthlm City Food Hall, mitt i smeten på Klarabergsgatan.

– Det känns ju skönt att vi kan börja leva på det här nu, vi är fortfarande ganska oerfarna men lyhörda entreprenörer och framför allt tror vi stenhårt på idén, säger Henrik Pettersson och Bella Cederblad fyller i:

– Och det gör vi med pondus.

Familjär känsla

Från Visita fick de bland annat hjälp med kontraktsskrivningen inför öppningen. Att vara en bra arbetsgivare med allt vad det innebär är något man får igen i längden, menar Henrik Pettersson.

– Vi tog tidigt ett beslut att ska vi växa så ska vi också vara måna om personalen, så det var en ”no brainer” att bli medlemmar i Visita. Dels för att kunna få hjälp vid behov, dels för att få rätsida på allt som rör försäkringar och pensioner för de anställda.

Bra arbetsvillkor, fokus på att utbilda personalen inom service och en meny i ständig utveckling är viktiga delar av Mackverkets verksamheter. Enligt Henrik Petterson är det två kärnvärden som väger tyngst.

–Det första handlar om det professionella köket, allt från våra dippar, surkålen, majonnäsen och fyllningar som vi gör själva till hur vi presenterar maten. Det andra är den familjära känslan, och det hänger inte bara på att vi råkar vara familj utan för att vi vill se varje kund som en stammis, säger han.

– Det påverkar allt, hur vi dekorerar truckarna och lär upp våra kollegor. Man ska vilja stanna, hänga och känna en trevlig stämning hos Mackverket.

En växtbaserad framtid

Mackverket tilldelades första pris i kategorin Street Food under Street Food-SM i Stockholm 2022 med sin champinjon- och vitlöksmacka, och enligt Bella Cederblad ser framtiden ännu grönare ut.

–Vi ska fortsätta fokusera på våra ställen och driva dem som vi vill ha dem, men jag kommer också ha tid att förädla grönsaker, titta på växtbaserade alternativ och fortsätta utveckla våra menyer. Vi blickar alltid framåt!

Du hittar reportaget om Mackverket i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...