Annons

Nöjesparker behåller tillfälliga pandemilösningar

zoom Foto: Werner Nystrand
Foto: Werner Nystrand
NYHETER. Smartare bokningssystem, mindre kundtäthet och roligare butikslösningar. När de svenska nöjesparkerna tvingades ställa om sin verksamhet som följd av pandemin gjordes också förändringar som nu blivit kvar.
Annons

Nöden är uppfinningarnas moder. Vid sidan av det mänskliga lidande som pandemin har orsakat, finns inte heller någon bransch som inte tvingats ställa om sin verksamhet och många gånger kämpa för sin överlevnad. Men nu när svenska nöjesparker för första gången på över två år kan ha öppet som vanligt, är det samtidigt många förändringar och lösningar som stannat kvar. På både Liseberg och Gröna Lund köps biljetter och mat digitalt i förväg och Gröna Lund-besöket sker antingen under förmiddags- eller eftermiddagspasset.

– Att begränsa antalet gäster ledde till att man faktiskt fick ut mer av besöket, så vi fortsätter att öppna med två pass per dag, sade Gröna Lunds vd Magnus Widell till Besöksliv i samband med att parken öppnade i april.

Minskade köer och fler nöjda kunder

Även på småländska vilda västernparken High Chaparral har man sett hur minskad trängsel och förbokning gjort besöket till en bättre upplevelse för kunderna. Parken har byggts ut med större ytor och fler promenadstråk och man har valt att ha kvar ett maxintag av besökare varje dag. De kunder som på bokningssajten möts av att det är fullt hänvisas till att besöka parken en dag i nära anslutning.

– Innan har vi haft toppar och dalar, med ena dagen överfullt och andra dagen hälften. Nu har vi jämnat ut det, vilket har minskat köbildningen och ökat kundnöjdheten, säger vd Mathias Bergendahl.

Har pushats att testa nytt

Förra årets lösning att flytta försäljningen av vilda västern-rekvisita till en stor lagerlokal har också blivit kvar. Den 1000 kvadratmeter stora lokalen, som minskade trängseln väsentligt, har dessutom under vintern förvandlats till en upplevelsebutik med vilda västern-tema för besökarna.

– För att vi behövde byta butikslokal så växte Barnvästern fram. Vi har pushats att testa saker som gett bättre kundupplevelser och det skulle inte ha skett annars, säger Mathias Bergendahl.

Många spelare har kommit tillbaka

Många spelare har kommit tillbaka

Efter pandemin har de spelande gästerna hittat tillbaka till Vegas och antalet nya spelare har ökat markant. I år har ungefär 30 000 nya spelare registrerat sig hittills och störst är ökningen bland 18–30-åringarna...