Annons

Nordic Choice om 2016: ”Vårt bästa resultat någonsin”

zoom
"Historiskt bra". Så sammanfattar Petter Stordalen och hans vapendragare, Torgeir Silseth, Nordioc Choice koncernchef, år 2016 resultat.
NYHETER. När Choice Hotels gör bokslut över 2016 framkommer starka siffror på de flesta håll. Resultatet stärktes med hela 39 procent, och den totala omsättningen landade på nio miljarder norska kronor.
Annons

2016 var ett omvälvande år för Choice-gruppen. Inte mindre än sju nya hotell öppnades, samtidigt som grunden lades för ytterligare fem som slår upp portarna under 2017. Trots dessa stora investeringar landade koncernens EBITDA på 702 MNOK – en ökning med 22 procent jämfört med 2015. Resultatet före skatt blev 306 MNOK, vilket innebär en ökning med 39 procent.

− Vi levererade vårt bästa resultat någonsin. Att vi växer så det knakar samtidigt som kundnöjdheten bland våra hotellgäster fortsätter att peka uppåt, är något som vi är otroligt stolta över. Och vår bedömning är att EBITDA fortsatt kommer att ha en stark tillväxt även för innevarande år, säger Torgeir Silseth, koncernchef för Nordic Choice Hotels i ett pressmeddelande.

 

Stark tillväxt i Malmö

Rapporten finns i skrivande stund ännu inte tillgänglig digitalt, men Besöksliv når kommunikationsdirektör Christine Viland på huvudkontoret i Oslo.

Hur ser RevPAR (intäkt per disponibelt rum) ut i jämförelse med tidigare år?

− Koncernen har haft ett år med goda resultat på de flesta områden, säger hon. Under 2016 gick RevPAR for våra driftshotell upp med 5,4 %.

Hur står sig de olika varumärkena i lönsamhet? Är det någon del som backar i resultat?

− Driftsresultatet rapporteras bara på koncernnivå. Däremot kan vi säga att samtliga kedjor ökar omsättningen jämfört med 2015. Tillväxten drivs bland annat av hotell som Clarion Hotel Malmö Live och Quality Hotel View i Malmö, två nya Clarion-hotell i Helsingfors samt Comfort Karl Johan i Oslo.

Målsättningen för Nordic Choice är en marknadsandel på 35 procent i de största nordiska städerna innan år 2020. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...