Annons

Norrländsk hotellkung köper anläggning – nysatsar 100 miljoner

zoom
NYHETER. Den norrländske entreprenören Stefan Karlsson utökar sitt hotellimperium med en anrik anläggning – i Grisslehamn. Nu satsas 100 miljoner kronor för att locka nya målgrupper.
Annons

För bara två månader sedan presenterade hotellentreprenören Stefan Karlsson planerna på ett nytt upplevelsecentrum i Luleå, till en kostnad av 150 miljoner kronor.

Nu utökar han sin hotellverksamhet med Hotell Havsbaden i Grisslehamn.

– Vi fick ett tips och var där och tittade. Familjen som ägt hotellet i 26 år har gått runt på sina stamgäster. Men jag såg direkt stora utvecklingsmöjligheter med anläggningen, Eckerölinjen intill har 1,2 miljoner passagerare, så det gäller att bygga ut med nya rum, ny restaurang och en stor spa-del för att locka gäster, säger Stefan Karlsson.

Bygger ny restaurang

Affären blev klar för två veckor sedan och första september tar Stefan Karlssons företag Lappland Holding över driften. Då startar ett omfattande arbete med renovering och nybyggnad. 

– Jag vill utveckla hela verksamheten, antalet rum ska utökas från 50 stycken till 126 stycken och det kommer att finnas sviter med utsikt över havet. Vi bygger en ny restaurang och en spa-del på 2000 kvadratmeter, med pooler både inomhus och utomhus. Vi ska även satsa stort på aktiviteter, allt från vinprovning till svärdsfäktning. 

Hotellet ska byggas ut med totalt 5500 kvadratmeter och rumskapaciteten kommer att mer än fördubblas. Enligt Stefan Karlsson behövs det, han räknar med att gästantalet ska öka stort och att beläggningen på årsbasis ska ligga på runt 60 procent.

Ser potential med investering

Totalt kommer det att satsas 100 miljoner kronor i upprustningsarbetet. Det är en stor investering i en slumrande ort, men det är också här Stefan Karlsson ser en potential. 

– Vi har resurserna och Grisslehamn kommer att bli en succé, det är en ort som väntar på att utvecklas och det finns ett gästunderlag året runt. Jag är förvånad över att det finns så få hotell här, särskilt med tanke på Eckerölinjen.

Är tanken att locka nya målgrupper till hotellet?

– Ja, vi vill göra Grisslehamn mer välbesökt och få människor med olika intressen att upptäcka den här pärlan. Det finns enormt mycket att göra omkring hotellet: golfbanor, brännerier och rökerier. Vi vill jobba tillsammans med exempelvis Eckerölinjen för att generera synergier. På sikt kommer vi att skapa nya arbetstillfällen på orten, vi kommer att behöva nyanställa cirka 35 personer. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...