Annons

Nu har nya ishotellet invigts – öppet året runt

NYHETER. Det är premiär för det året runt-öppna ishotellet i Jukkasjärvi. Hela 65 miljoner kronor har satsats i en helt ny del för att kunna välkomna 30 000 fler gäster under lågsäsong. "Vi räknar med att öka vår omsättning med 70 procent inom några år”, säger hotellets grundare Yngve Bergqvist.
Annons

– Det känns helt fantastiskt att äntligen få öppna. Besökarna är imponerade av den nya anläggningen och BBC är här och gör en dokumentär om hotell världen över, säger Yngve Bergqvist.

 

Sviter på 100 kvadrat

Tanken på att bygga ett året runt-hotell av is har funnits länge, berättar han. Men det är först nu de kan lösa det tekniskt.

– Att vi byggt en anläggning av is som är skyddad mot nedsmältning under sommaren är unikt. Vi har en kylmaskin som drivs med energi från en solcellsanläggning och här uppe är det ljust dygnet runt sommartid. Det gör att vi kan hålla fem minusgrader i hotellet, säger Yngve Bergqvist.

Den nya hotelldelen rymmer elva konstsviter och nio lyxsviter med eget badrum.

– De största sviterna är på hundra kvadratmeter och utrustade med lyxsängar och rymliga badrum med bastu, tack vare slussar så kan vi hålla 25 plusgrader i badrummen.

Gästerna kan även besöka den hundra kvadratmeter stora isbaren och ett galleri med isskulpturer.

 

Överklagande granne

Hotellet har vuxit fram fort, från första spadtaget till invigningen har fem månader passerat. Men det har inte varit problemfritt.

– Vi har haft konstruktionsproblem, det är svårt när man gjuter med betong och varma delar kommer i kontakt med kyla. Vi kom även igång sent på grund av att en granne överklagade vårt bygglov – tre gånger.

Kostnaden har landat på runt 65 miljoner kronor och Yngve Bergqvist berättar att bakgrunden till att de storsatsar är att de vill förlänga säsongen.

– Vintertid omsätter vi en miljon kronor varje dag, men när isen smälter i maj så har vi lågsäsong i sju månader. Nu har vi skapat en reseanledning för hela året och vi räknar med att ha 4000 personer fler per månad under sommaren. Om några år har vi ökat vår omsättning med upp till 70 procent, från 130 miljoner till 220 miljoner. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...