Annons

Nu samlas hotellbranschen i Stockholm

zoom Annemarie Gubanski är initiativtagare till eventet Revenue Forum.
Annemarie Gubanski är initiativtagare till eventet Revenue Forum.
NYHETER. Nästa vecka är det dags för Revenue Forum, eventet som samlar chefer och affärsutvecklare inom hotellbranschen under en heldag på Courtyard by Marriot i Stockholm.
Annons

Revenue Forum är ett av Skandinaviens största evenemang när det gäller marknads- och branschfrågor som rör hotellbranschen. Eventet initierades av Annemarie Gubanski 2008, grundare av konsultfirman Taktikon, som hjälper besöksnäringen att maximera sina intäkter genom kommersiella strategier.

– Jag kommer själv från hotellbranschen och har jobbat på både mindre hotell och stora kedjor. Min erfarenhet är att man främst pratar om utmaningar med sina egna kollegor, därför tycker jag att det är viktigt med ett forum där man får byta erfarenheter med andra branschkollegor.

Fredrik Reinfeldt en av talarna

2023 års upplaga av Revenue Forum kommer bland annat ha stort fokus på hållbarhet, med en initierad hållbarhetspanel. Det rådande ekonomiska läget kommer också löpa som en röd tråd genom programmet.

Visitas chefekonom Thomas Jakobsson kommer exempelvis sätta ljus på de effekter och utmaningar lågkonjunkturen och inflationen har på besöksnäringen. Fredrik Reinfeldt, som är ordförande för Visita sedan maj 2022, är en annan talare som kommer lyfta vikten av att hitta nya vägar för att attrahera fler besökare till Sverige.

– I och med det ekonomiska läget är det viktigt att branschen hittar hållbara koncept och kunskap är det enda sättet att driva branschen framåt, menar Annemarie Gubanski. Men vi kommer också ha ledarskap på agendan.

Samarbete med Milano och London

Det är tredje gången som Revenue Forum bjuder in talare från det brittiska eventet Opportunity och Hotels Revenue Forum, som är ett liknande arrangemang som hålls i Italien. Bägge eventen går av stapeln samma dag som Revenu Forum i Stockholm och delar av programmen från London och Milano kommer visas på storskärmar i på Courtyard by Marriot. Samarbetet är en positiv följd av pandemin berättar Annemarie Gubanski.

– I och med pandemin blev vi medvetna om att det går att utbyta erfarenheter mellan olika länder genom digitala hjälpmedel. Vi tror att kunskap är nyckeln till utveckling inom branschen och vi delar gärna med oss av vårt innehåll, vi har exempelvis även ett samarbete med en hotellskola i Lausanne.

Ambitionen är att de diskussioner som uppstår under eventet ska fortsätta även efter dörrarna stängs till årets event.

– En nyhet för i år är att vi lanserar en digital plattform som vi hoppas kan bli ett gemensamt forum för debatter och för erfarenhetsutbyte.

Vilka höjdpunkter tycker du finns på programmet på tisdag?

– Hållbarhet är en av mina personliga hjärtefrågor och ett ämne som är ständigt aktuellt i vår bransch. Visit Sweden vill sätta Sverige på kartan som världens mest hållbara land och vi ser att samarbete mellan olika aktörer är av stor betydelse för att en destination ska kunna bli hållbar på riktigt. Årets hållbarhetspanel kommer lyfta det ämnet och det kommer bli en mycket spännande programpunkt.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...