Annons

Ökad efterfrågan på specialsemlor

zoom Dumlesemlan, årets nyhet på Landhs Konditori i småländska Mullsjö. Foto: Emma Kristensson
Dumlesemlan, årets nyhet på Landhs Konditori i småländska Mullsjö. Foto: Emma Kristensson
NYHETER. Nu kraftsamlar landets bagare och konditorer inför en av årets viktigaste dagar. Uppfinningsrikedomen fortsätter att öka – liksom efterfrågan på semlor anpassade efter olika typer av specialkost.
Annons

Under fettisdagen äts mellan 5 och 6 miljoner semlor i Sverige. De senaste åren har den traditionella fastlagsbullen utmanats av moderna varianter som semmelwrapen, cronutsemlan och prinsessemlan.

Även om det har dykt upp flera nya varianter även i år, som Magnus Johansson Bageri & Konditoris växtbaserade, rosa semla eller rumlan, en sammanslagning av rulltårta och semla, verkar många av landets bagare och konditorer fokusera på att förfina den traditionella semlan.

En annan tydlig trend är att utbudet av semlor anpassade för olika typer av allergier och kostavvikelser ökar.

På Landhs Konditori i småländska Mullsjö finns semlor för alla: glutenfria, laktosfria, mjölkfria, mandelfria – till och med sockerfria.

– Vi vill att det ska finnas något för alla, säger butikschefen Emma Kristensson. Vi gör även veganska semlor eftersom efterfrågan på det har ökat. Vi har också en barnsemla med pärongrädde och ögon som gör att den ser ut som en groda.

Vid sidan av de traditionella semlorna har Landhs även en wienersemla och årets nyhet: dumlesemlan.

– Den gör vi som en rolig grej, för att det är kul med något extra.

Finns det någon ände på uppfinningsrikedomen?

– Nej, man kan göra hur mycket roligt som helst med en semla, det går alltid att hitta på något nytt.

I fjol sålde bageriet 8300 semlor på fettisdagen, i år siktar bagarna på att hinna baka 8500.

– Alla är väldigt taggade och vi kör ut färska semlor hela dagen. Fettisdagen är den roligaste dagen på hela året. Den betyder mycket ekonomiskt för hela branschen.

På Åre Bageri i Åre märks trenden med specialsemlor också av. I år har bageriet lanserat en glutenfri och en vegansk semla för att möta den ökande efterfrågan.

– Det är inga stora mängder, men det är folk som frågar efter veganska och glutenfria semlor och då gäller det att kunna erbjuda det, säger ägaren Greger Eriksson.

– Det är en utmaning, men vi har en duktig konditor och numera finns det bra produkter på marknaden, till exempel vispbar havregrädde. Vi har även restaurang och den ökade efterfrågan på specialkost märks även där.

Hur många semlor siktar ni på att sälja?

– Några tusen. Förutom den vanliga har vi en semmelwrap och en nachosemla. Fettisdagen är en jättestor dag för oss, en av de största på hela året.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...