Annons

Ökad samverkan för hållbar naturturism

zoom Vy över Docksta och Friluftsbyn, Höga kusten. Foto: Jerry Engström
Vy över Docksta och Friluftsbyn, Höga kusten. Foto: Jerry Engström
NYHETER. Allt fler efterfrågar genuina naturupplevelser – men kunskapen om hur man beter sig i naturen är låg. Högre närvaro av företag i skyddade naturområden kan vara en lösning, enligt Naturturismföretagen.
Annons

Förra veckan hölls den årliga branschträffen Forum för naturturism där besöksnäringsföretag inom natur- och ekoturism träffas och utbyter erfarenheter. Då branschen till stor del utgörs av småskaliga företag utspridda på landsbygden är det en viktig mötesplats.

– Naturturism är en nätverksekonomi. Om man utvecklar den så stärker man också den lokala ekonomin och den sociala hållbarheten på landsbygden, säger Camilla Jönsson, generalsekreterare på Naturturismföretagen, som arrangerade eventet i samarbete med Höga Kusten Turism, Höga Kusten Destinationsutveckling och Region Västernorrland.

Högaktuellt ämne

Årets tema var “Naturturism i skyddad natur” och deltagarna samlades i Friluftsbyn i Docksta, Höga kusten – ett världsarv med många skyddade naturområden.

– Det är ett högaktuellt ämne. På många platser i landet har friluftslivet vuxit mycket efter pandemin och många är ute efter de oexploaterade platserna. Men det är förhållandevis få turismföretag som jobbar i skyddad natur. Många tror att man inte får göra det, men det kan man i de allra flesta fall absolut göra.

Camilla Jönsson menar att de skyddade naturområdena skulle vinna på att företag med kunnig personal fanns där och hade möjlighet att informera besökare.

– Kunskapen om hur man ska bete sig i naturen fortsätter att sjunka. Om statliga och kommunala förvaltare, som sköter många friluftsområden, kan samverka med turismföretag får man kunniga människor som tar emot besökarna. Och på sikt även kunnigare besökare, säger hon.

Finns en utsatthet

Bland de cirka 80 deltagarna från hela landet fanns bland annat företagare, destinationer, regioner, turistorganisationer och företrädare för skolor med inriktning mot naturturism. Vid sidan av årets tema diskuterades också bland annat lokal samverkan och kompetensfrågor. Ett syfte med träffen är också att främjarorganisationer – det vill säga destinationer, regioner och turistorganisationer – ska få en insikt i vilka utmaningar som finns.

– Det finns en utsatthet i branschen och det har varit ett tufft år för många. En av utmaningarna var att det var väldigt mycket torka i början av sommaren och sen kom det väldigt mycket vatten istället. Vi verkar i landskapet så när naturen påverkas av exempelvis klimatförändringar gör företag inom naturturismen också det.

Träffa drivna företagare

Naturturismföretagen har utvecklat det årliga eventet med aktiviteter både före och efter själva branschträffen. Syftet är att ge deltagarna ett mervärde och på så sätt locka ännu fler besökare. I år kunde man bland annat delta i en utbildning i vildmarkssjukvård dagarna före träffen och när eventet var avslutat fanns möjlighet att följa med på en visningsresa av Höga kusten, som arrangerades av Höga Kusten Destinationsutveckling.

– Det var ett uppskattat inslag där deltagarna fick resa runt till regionens populära besöksplatser och träffa drivna företagare i området. Det blir andra typer av samtal när man byter miljö ihop, säger Camilla Jönsson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...