Annons

O’Learys och Harrys bildar nytt moderbolag för ökad expansion

zoom Kenneth Lorentzen, vd Social Eatertainment Group. Foto: Pressbild
Kenneth Lorentzen, vd Social Eatertainment Group. Foto: Pressbild
NYHETER. I april köpte O'Learys 94 procent av aktierna i Harrys Pubar AB. Nu bildar O´Learys moderbolaget Social Eatertainment Group, som förväntas växa från 130 till 400 enheter till år 2025 via nya förvärv.
Annons

I april i år gick de två svenska franchisekedjorna O’Learys och Harrys ihop. Redan då var målsättningen klar, ambitionen var att skapa Europas största koncernen inom ”eatertainment”, som innebär mat och dryck i kombination med sociala spel, aktiviteter, evenemang och sport.

– Vi är övertygade om att eatertainment och att umgås med sina vänner och kollegor kommer att bli en ännu viktigare del i människors liv framöver. Det är också ett attraktivt erbjudande för restaurangägarna, som får gäster som stannar längre och därmed också spenderar mer tid och pengar, säger Kenneth Lorentzen, vd på Social Eatertainment Group, i en kommentar till bildandet av det nya moderbolaget.

Han har tagit steget från vd-rollen i O´Learys till att ansvara för hela den nya koncernen Social Eatertainment Group, där alltså även Harrys ingår. Målet är en kedjeomsättning på minst 10 miljarder kronor år 2025.

Kraftig expansion planeras

I dag finns drygt 130 enheter inom gruppen. 2025 ska det ha växt till mint 400 enheter. Redan under 2021 planeras flera nyöppningar i bland annat Sverige, Norge, Nederländerna och Spanien.

– Vi har mer än 30 års erfarenhet inom branschen, av att ha växt framgångsrikt internationellt både i egen verksamhet och genom franchising. Vi intar en unik position med vår omfattande branschkunskap, breda nätverk och starka inköpsposition, som kommer att göras tillgängligt för våra partners inom gruppen, säger Kenneth Lorentzen.