Annons

Om ett år tar Fotografiska mark i två av världens huvudstäder

zoom I New York ska Fotografiska ligga mitt i smeten, och Londonmuseet i White Chapel. Foto: Fotografiska
I New York ska Fotografiska ligga mitt i smeten, och Londonmuseet i White Chapel. Foto: Fotografiska
NYHETER. I mars respektive april-maj slår Fotografiska upp dörrarna till sina nya museer i London och New York. På sikt kan det även bli ett tredje i Shanghai. ”Vi ser de tre städerna som the världens huvudstäder”, säger en av grundarna Jan Broman.  
Annons

De fysiska lokalerna i London är större än de i New York, men det senare ligger mitt i smeten på Park Avenue, medan London-museet hamnar i östra delen av staden, i hippa White Chapel.

– Vi bygger på en ny del på huset, som gör det snyggare än den som var innan.  Tillbyggnaden blir vår entré och vårt ansikte utåt, säger Jan Broman, som startade Fotografiska 2010 tillsammans med sin bror, Per.

– Det känns fantastiskt, det roligaste projekt som jag varit delaktig i. Att få vara med och bygga något så stort som Fotografiska är helt makalöst. Att vara entreprenör handlar mycket om att träffa människor, och att få vara i New York och London och göra detta skapar helt andra möjligheter.

Till vad?

– Till vad som helst, till helt nya saker.

Var det en slump att invigningarna sker nästan samtidigt?

– Det slumpade sig så, för man jobbar under väldigt lång period med olika saker i så stora projekt, och som kostar mycket pengar. Det råkade bli så att allt föll på plats ungefär samtidigt.

Men det var alltid just London och New York som var ditt och din bror Per Bromans mål?

– Ja, de och Shanghai. Vi ser dem som ”the capitals of the world”, London för Europa, New York för Nord- och Sydamerika, och Shanghai för Kina.

Kommer Fotografiska att fylla en lucka för fotografi i de här städerna?

– Det gör vi var vi än kommer. Det finns inga ställen i världen där man kombinerar upplevelse med utställningar, mat, dryck och kvällsliv som vi gör.

Vad kan London vänta sig av det Fotografiska som ska öppna där?

– Den bästa platsen för fotografi i världen. Två restauranger, en ”members lounge”, ett stort café, en biograf, event samt en akademi. Vi är inte helt på det klara med allt vi ska göra, men det blir sju-åtta utställningar som ska rulla parallellt i London.

Anpassar ni Fotografiska till New York och London?

– Målgruppen i de olika städerna utgörs av ganska identiska personer. I New York är hon lite yngre men har samma profil som när vi startade i Stockholm 2010. Men nej, vi behöver inte tänka annorlunda, eller anpassa oss till de nya ställena, men vi får större resurser med fler anställda. Vi får ett utställningsteam i London och ett i New York, vilket innebär att vi är tre gånger så många som vi var innan.

Ska utställningarna turnera runt bland era museer?

– Ja, absolut. Men det betyder inte att det blir billigare, däremot blir det bättre. Den stora ekonomiska samverkaneffekten blir allt som är digitalt, som vi kan dela på fler ställen.

Kommer man att se den svenska identiteten i de nya Fotografiska?

– Vi kommer inte att basunera ut att vi är svenskar, vi ser oss mer som skandinaver och världsmedborgare. Vi är här för att visa den bästa fotografin i världen, och den kommer ju överallt ifrån.

Finns det ändå några svenska värden som är värda att ta med sig overseas?

– Ja, hela vår värderingsplattform och hur vi ska vara, vilket beskrivs tydligt i våra dokument är extremt svenska, och helt främmande i USA.

Hur märks era värdeord i er verksamhet?

– Verksamheten och personalen lever efter våra värderingar varje dag, det är en väldigt skandinavisk ådra i att vi gillar att vara goda. Företag i Sverige sköter sig väldigt bra jämfört med i många andra länder. I USA är det mesta är standardiserat och ytligt när det gäller företagsvärderingar.

Ett av era värdeord är hållbarhet, Varför är det viktigt för ett museum?

– Det handlar inte om vår verksamhet. Men den person vi riktar oss till är en väldigt medveten kvinna som har bra värderingar och som tror på förbättring och på att man kan göra skillnad. Då måste vi som företag leva upp till det, och vår gäst förutsätter att vi är där.

Ni har tagit hållbarhetstänket långt i er restaurangverksamhet, som är flerfaldigt prisbelönad, vilket värde tillför det verksamheten och varumärket?

– Massor, att ha en sådan som Paul Svensson som är en sådan dedikerad missionär och dessutom en fantastisk matlagare har varit helt ovärderligt för oss. Paul är en föregångare när det gäller den nya hållbarhetsfilosofin i ett restaurangkök. Och i köket har Fotografiska störst miljöpåverkan så det är klart att restaurangen har stort fokus.

Vem ska ansvara för de tre nya restaurangerna?

–De ägs av Fotografiska men drivs av lokala operatörer, men vilka är hemligt.

Kan vi vänta oss fler Fotografiska i världen?

–Kanske en i Shanghai så småningom.

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

PMS-systemet VisBook har över 1 000 kunder inom besöksnäringen i Norden och växer snabbt, inte minst i Sverige där antalet nya kunder har mer än fördubblats under de senaste två åren. En av de nya kunderna är Åhus Seasid...