Annons

På dejt i tv-baren

NYHETER. SVT-succén Första dejten har satt värdskapet i rampljuset. Personalen är en stor del av framgången och populärast är bartendern Daniel Meyn – som även jobbar med en annan succé.
Annons

Efter många år i krogbranschen bestämde sig Daniel Meyn 2015 för att ta ett sabbatsår, med start på sin 40-årsdag. Men han hann inte vara ledig mer än några veckor innan han fick två erbjudanden som han inte kunde tacka nej till. Båda visade sig bli dundersuccéer. Det ena handlade om att jobba som bartender i ett nytt dejtingprogram i SVT, som blev snabbt en tittarsuccé. I dag, efter fem säsonger, har Daniel Meyns avväpnande småprat och förmåga att få de kärlekskranka deltagarna att slappna av gjort honom till en av Sveriges mest kända bartendrar.

– Jag kunde aldrig tro att det skulle bli en sådan megasuccé. Inte heller att jag skulle ha en så framträdande roll, men det är bara kul att mina samtal med gästerna lyfts fram, säger Daniel Meyn.

Barchef och mood manager på Taket

Daniel Meyns förmåga att få gäster att trivas kommer väl till pass även i hans ordinarie jobb. Till vardags jobbar han som barchef för takbaren Taket på Comfort Hotel i centrala Göteborg, en roll som innebär att han har det övergripande ansvaret för baren, men också att vara så kallad mood manager.

– Det handlar om att mingla med gäster och sprida god stämning, men också se till att säkerheten är hög. Vissa blir förvånade över att jag inte står bakom baren, men å andra sidan verkar många uppskatta att jag har tid att stå och prata med dem.

– Jag tycker fler barer borde satsa på att ha en mood manager. Du kan få veta mycket om vad gästerna tycker genom sociala medier, men du får ännu bättre feedback om du möter gästerna direkt.

Ett ljuvligt kaos

Vi träffar Daniel på Taket, baren som han fick i uppdrag att skapa 2015 och som fick honom att blåsa av det där sabbatsåret. Baren fanns med i ritningarna när Choice tog över och renoverade den tidigare hotellbyggnaden 2015, men två år senare hade budgeten slagit i taket. Daniel Meyn fick besked om att det inte längre fanns några resurser för att bygga den planerade takterrassen.

– Jag blev förbannad och bestämde mig för att göra det ändå, genom att ringa in kompisar och använda överblivet byggmaterial. Från början hade vi varken rinnande vatten eller kassaapparat, men vi öppnade en onsdag i maj 2017 och fick en dagskassa på 90 000 kronor. Det var ett ljuvligt kaos den första tiden.

Lockar med opera och yoga

År 2018 rustades terrassen med både infravärme och tak. Samma år tripplade Taket omsättningen och sedan dess har Daniel Meyn och hans kollegor lyckats öka omsättningen varje år, även under pandemin. Förra året lyckades de för första gången omsätta mer under lågsäsong än under sommaren, bland annat tack vare företagsluncher, stora julbordsbokningar och ett digert kulturprogram.

– Jag har jobbat hårt för att locka hit gäster under lågsäsong, bland annat med hjälp av operasångare, yogaklasser och violinspelare. Vi försöker hitta på nya saker hela tiden, gärna sådant som folk inte vanligtvis förknippar med takbarer.

”Världens bästa partytakbar”

Den långsmala terrassen är inredd med gröna växter, höga barbord och soffor av gamla lastpallar, men det är utsikten som är den stora blickmagneten. Vyn sträcker sig från Masthuggskajen intill, ut över Göta älv, Göteborgs hamninlopp och nya landmärken som den snabbt framväxande skyskrapan Karlatornet. Utsikten och den festliga helgstämningen är två av orsakerna till att Taket har utsetts till ”Världens bästa partytakbar” av barsajten The Rooftop Guide hela tre år i rad – en anmärkningsvärd bedrift med tanke på att baren skapades utan några ekonomiska resurser. Enligt Daniel Meyn beror framgången framför allt på det unika, vattennära läget.

– Med den här utsikten behöver man inte mycket annat, det är svårslaget att stå här och se ut över Göteborg. Sedan har jag satsat på mjuka värden och att hitta rätt personal: sköna människor med mycket tempo och glädje.

Programmet har stor betydelse

Josefine Gudmundson är hotelldirektör på Comfort Hotel Göteborg. Hon berättar att Daniel Meyn har stor betydelse för barens succé.

– Daniels medverkan i Första dejten påverkar absolut, men det är Daniel som person som betyder mest för oss. Hans driv och engagemang är en stor tillgång. Dessutom är han en välkänd profil i Göteborg och har ett stort kontaktnät. Vi får ofta besökare som kommer till Taket enbart på grund av Daniel. Han har ett stort hjärta och jag är glad över att alla som tittar på Första dejten får se hans fina sidor, säger hon.

Vill få fler in i branschen

Första dejten utspelar sig i restaurangmiljö med yrkesverksam personal som också kan beskrivas som sköna människor – och som ser ut att ha väldigt kul på jobbet. Daniel Meyn hoppas att det kan bidra till att fler söker sig till restaurangbranschen.

– Vi måste göra allt vi kan för att visa att det här är en rolig bransch med trygga arbetsmiljöer och seriösa näringsidkare, för personalbristen är den viktigaste frågan för vår bransch just nu.

– Göteborg ska öppna runt 3 000 nya hotellrum under 2023, vilket gör att det kommer att krävas hundratals nya medarbetare. Inom Choice har vi startat en egen akademi och den sortens utbildningar, som garanterar jobb, tror jag kommer att bli vanligare på de stora företagen.

Inspelning på Waxholms Hotell

Första dejten spelas in på Waxholms Hotell i Stockholms skärgård. Hit kommer numera många gäster som vill uppleva restaurangmiljön från tv.

– På sommaren frågar var och varannan gäst om det verkligen är här programmet spelas in, så vi brukar lite skämtsamt sätta upp en griffeltavla med texten ”Ja, det är här Första dejten spelas in. Nej, det ser inte ut som på tv. Och nej, det är inte vår personal”, säger Thérèse Liljeqvist, vd på Waxholms Hotell.

Du kan läsa ett större reportage om Daniel Meyn, Taket och inspelningen av Första Dejten i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap. 

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...