Annons

Pandox vd spår dämpad hotellmarknad Sverige

zoom Foto: Pandox
Foto: Pandox
NYHETER. Pandox vd Anders Nissen räknar med fortsatt expansion i Europa. I Sverige, som är bolagets viktigaste marknad, ser han en stabil men dämpad hotellmarknad det närmaste året. "Både Göteborg och Malmö kommer under 2020 att utvecklas ungefär som 2019".
Annons

Pandox snabba tillväxt fortsätter samtidigt som bolaget ökade vinsten under 2019.

– Vi har haft ett starkt och aktivt 2019 och vi har fortsatt att stärka vår paneuropeiska position, säger Anders Nissen.

Pandox fortsatte växa på den europeiska hotellmarknaden. Under fjolåret förvärvades 13 hotellfastigheter i Tyskland och Nederländerna. Bolaget som fokuserar på fastighetsförvaltning inom hotellsektorn i norra Europa finns nu i 15 länder. Scandic, Hilton och Nordic Choice är några större kedjor som Pandox samarbetar med. I några av länderna driver Pandox också hotellen men operatörsverksamheten står för en mindre del av Pandox intäkter.

– Efterfrågan är fortfarande god. Men det tillförs mycket ny kapacitet, som i Skandinavien.

Sverige är fortfarande Pandox viktigaste marknad och där ser Anders Nissen en stabil men dämpad hotellmarknad det närmaste året.

– Jag tror inte tillväxten i Sverige kommer att vara bättre hos någon.

Intäkten per tillgängligt rum (RevPAR) ökade med endast 1 procent för de svenska hotellen under sista kvartalet 2019, enligt Pandox

– I Stockholm tillförs mycket ny kapacitet, vilket innebär press på lönsamheten,

I Stockholm steg RevPAR med 2 procent sista kvartalet. I Göteborg och Malmö minskade lönsamheten med 2 respektive 1 procent.

– Både Göteborg och Malmö kommer under 2020 att utvecklas ungefär som 2019. Göteborg riskerar att få en överkapacitet inom några år. Det finns ett flockbeteende i branschen där alla springer åt samma håll men vi har avstått från att investera där.

Hotellen i Finland och Norge hade en bättre utveckling av lönsamheten under det sista kvartalet än hotellen i Sverige och Danmark.

Pandox räknar med att investera i befintliga hotell i Sverige men nyförvärven görs även framöver på främst utanför Skandinavien. För att öka tillväxttakten genomförde bolaget en nyemission under sista kvartalet och tog in tre miljarder i nytt kapital.

Hotellen i Tyskland, som är Pandox näst största marknad, hade en stark avslutning på 2019, gynnade av en stark utveckling för mässor och kongresser.

Tuffare var det för de brittiska hotellen där ny kapacitet satte press på lönsamheten. Men påtaglig effekt av Brexit ser Anders Nissen inte framför sig.

Han räknar inte heller med att coronaviruset kommer att ha någon stor påverkan på den europeiska hotellmarknaden.

– Trafiken från nordöstra Asien står för 3 procent av efterfrågan i Europa. Flygavgångarna blir färre men det är ingen dramatik, säger han.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...