Annons

Pilotprojekt ska förändra dryckesvanor

zoom
NYHETER. Gröna Lund testar just nu tillsammans med Coca-Cola och Chalmers Tekniska Högskola ett pilotprojekt som ska ge muggarna längre liv. Syftet är att skapa en mer hållbar dryckeskonsumtion.
Annons

Sedan 21 oktober och fram till 6 november kan gästerna välja att köpa dryck i refill-bägare som kan fyllas på flera gånger innan de lämnas in och diskas för att sedan användas igen av andra. För att locka kunderna att använda muggen flera gånger har dryck i refill-bägare ett bättre pris än i engångsbägare. När gästen lämnar muggen innan de går, får de även ett nummer att spela på i lyckohjulet som tack.

Mindre engångsmaterial

Varje mugg har en rfid-tagg som gör att det går att se var och hur många gånger muggen används innan den återlämnas och diskas. Chalmers kommer att genomföra en publikundersökning för att förstå trender och gästernas resonemang och inställning till att återanvända muggen. Gröna Lunds IT-avdelning kommer sedan att analysera taggarnas data för att kunna utvärdera projektet i sin helhet.

Att Gröna Lund väljer att göra detta pilotprojekt just nu ligger i linje med deras arbete de senaste åren för att minska användningen av engångsmaterial, berättar Carin Broryd, hållbarhetschef på Parks and Resorts.

– Långt innan pandemin bestämde sig Parks and Resorts för att inte ha något engångsmaterial som innehöll plast 2021. Det här är en förlängning av vad vi redan har jobbat med sedan en tid tillbaka, säger hon och tillägger att hon ser projektet som ett test inför framtiden.
– Vi är flera aktörer i mat- och dryckesbranschen som just nu jobbar på olika håll och det här blir vårt bidrag till det arbetet. Det vi alla gör i liten skala blir små ringar på vattnet som kan sprida sig. Då gör vi stor skillnad på riktigt.

Resa mot nya vanor

För att lyckas med omställning, behöver vi alla vänja oss vid nya vanor. Carin jämför den beteendeförändring som ska till med när vi för några år sedan började ta med oss påsar till mataffären.

– Nu är det inte konstigt, men det var ovant i början. Vi behöver göra en liknande resa även här. Det är en utmaning att förstå hur vi gör för att så smidigt som möjligt få till en beteendeförändring hos våra gäster i sin dryckeskonsumtion. Det är en inlärningsprocess för både gäster och personal, konstaterar hon.

Vill inspirera fler

Carin skulle gärna se ett framtida system där fler aktörer kan samarbeta och kunden inte behöver ha en mugg från en specifik aktör för att få påfyllning.

– Drömmen är ett nationellt program där alla hjälps åt och alla har en mugg som man använder, oavsett var förpackningen kommer från. Ett nationellt pantsystem hade varit det allra bästa, men där är vi inte idag, så det är därför vi hittar på en egen variant. Vi får laborera och se vilken väg som blir bäst.

Insikterna från projektet kommer att ge insikter kring hur omställningen från engångs- till flergångsmaterial bäst kan göras. Förhoppningsvis kan fler dra lärdom och inspireras.

– Oavsett hur projektet faller ut, är detta något vi måste göra framöver, det finns ingenting att välja på. Vi måste hitta ett system som fungerar där man använder samma mugg flera gånger och nu har vi börjat vår resa mot framtiden, säger hon.

Från januari 2024 måste alla som säljer mat eller dryck i engångsförpackningar i Sverige erbjuda sina kunder återanvändbara förpackningar som ingår i ett rotationssystem.

LÄS ÄVEN: ”Gröna Lund storsatsar på vintersäsong”

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...