Annons

Gröna Lund storsatsar på vintersäsong

zoom Vd Magnus Widell om Gröna Lunds nya koncept Winter Wonderland och nattklubben Night Rider.
Vd Magnus Widell om Gröna Lunds nya koncept Winter Wonderland och nattklubben Night Rider.
NYHETER: Nu har Gröna Lund presenterat sin vintersatsning Winter Wonderland, som förväntas locka runt 150 000 gäster från december till januari.
– Det här är en del av Gröna Lunds strategi för att bli en helårsverksamhet, säger vd:n Magnus Widell.
Annons

Nöjesparkskoncernen Parks and Resorts har som mål för 2022 att göra fler investeringar i temasäsonger, alltså koncept som ligger utanför parkens ordinarie verksamhet och öppettider.

Nu har Gröna Lund, som ingår i koncernen, presenterat sin nästa satsning – och det uppges vara en av parkens största någonsin. Det handlar om Winter Wonderland som väntas locka 150 000 gäster från 2 december till 8 januari, och skapa 1 400 nya arbetstillfällen.

– Det här är en del av Gröna Lunds strategi för att bli en helårsverksamhet, som vi började jobba med 2017 då vi lanserade Halloween och Oktoberfest. Nästa steg var att titta på vintern, och med det kom Winter Wonderland, säger Magnus Widell, vd på Gröna Lund, och fortsätter:

– Det här är ingen julmarknad som ska konkurrera med andra julsatsningar, utan en helt ny vinterupplevelse. Vi tror starkt på temat. Vinter kan vara mycket bredare än julen, som är mer tidsbegränsat och ofta med fokus på tomtar.

Ska locka både barn och vuxna

Det kommer inte att hållas tillbaka när det gäller belysning i parken. Gröna Lund satsar också på nya attraktioner och aktiviteter, som en lång pulkabacke och afterski med liveband.

– Det kommer att finnas en bredd som lockar många, allt från barnfamiljer till kompisgäng, säger Magnus Widell.

Det dröjer några månader innan det är dags – sommarsäsongen pågår för fullt. I augusti återkommer Night Rider som blev en succé 2021. Under sex kvällar kommer nöjesparken att förvandlas till en nattklubb. Det här är ytterligare ett sätt för Gröna Lund att nå fler målgrupper och bredda verksamheten, menar Magnus Widell.

– Night Rider blev väldigt lyckat förra året. Nu när vi inte längre är begränsade av restriktioner som styr hur gästerna får röra sig kommer det att bli ännu bättre. Vi utökar även med en efterfest, så att gästerna kan stanna längre, säger han.

Ni satsar stort och brett. Är det här en reaktion på det som ni gick igenom under pandemin?

 – När vi i princip fick näringsförbud 2020 bestämde vi att vi skulle fortsätta jobba framåt och skapa nya idéer för att komma tillbaka starkare. Det handlar inte bara om att öka intäkterna, utan främst om att vi vill ha en helårsverksamhet som blir lättare att jobba med i framtiden, säger Magnus Widell.

Framtidens Gröna Lund

Det finns visioner som sträcker sig bortom högsäsongen med en utökad nattklubbssatsning, hösten med en restriktionsfri Oktoberfest och vinternyheten Winter Wonderland. 2024 vill Gröna Lund påbörja arbetet med att bygga ut sitt tivoliområde, och omvandla en parkeringsplats till en plats för restauranger, åkattraktioner och strandpromenad.

– Det pratades om att beslutet skulle komma här i början av sommaren, så vi går i väntans tider nu. Beslutar mark- och miljööverdomstolen att vi får göra den här satsningen kommer vi äntligen att kunna trycka på gasen, säger Magnus Widell.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...