Annons

Premiumkänsla och nytänkande på Fenix Sthlm

zoom Foto: Simon Karlsson/ Klara Ledin Höglund
Foto: Simon Karlsson/ Klara Ledin Höglund
NYHETER. Modern design, vällagad mat från grunden och en takbar med vidsträckt utsikt över takåsarna. Med sin nya konferensanläggning vill Sabis skapa en självklar mötesplats i snabbväxande Hagastaden i Stockholm.
Annons

Nybyggda Hagastaden är till stora delar fortfarande en byggarbetsplats. Men nu öppnar allt fler restauranger och företag dörrarna i stadsdelen, vilket sakta men säkert gör området allt mer levande.

Fenix Sthlm är mötesföretaget Sabis senaste konferensetablering i Stockholm och erbjuder förutom bistro, gym och en takbar, även några rejält tilltagna konferensrum med högt i tak och plats för upp till 100 personer.

– Allt från möbler till teknik är noga genomtänkt för att vara så inspirerande som möjligt. Tanken är att det inte ska kännas som att komma in i ett klassiskt konferensrum, utan att rummen ska erbjuda något nytt. säger Margareta Gustavsson, platschef på Fenix Sthlm.

Samarbetar med lokala producenter

Gastropol är Fenix Sthlms deli, bar och bistro med ett koncept framtaget av Mattias Berggren, Food & Beverage Manager på Fenix Sthlm.

– Vi tar influenser från hela världen och jobbar utifrån vad som är i säsong, det ska vara närproducerat och vällagat från grunden. Råvaran är viktig. säger Mattias Berggren, Food & Beverage Manager på Gastropol.

Maten lagas på en stor andel ekologiska och hållbara råvaror och köksteamet samarbetar med lokala producenter.

– Sedan bakar vi allt på vårt eget bröd också, så att vi har det nybakat och härligt varje dag, säger Mattias Berggren.

Lång erfarenhet från krogbranschen

Han har lång erfarenhet i krogbranschen och har varit delaktig i skapandet av flera framgångsrika restauranger och koncept, som Omaka och Eataly. Men att vara med och utveckla en konferensdestination från start har han inte varit med om tidigare.

– I grund och botten är det ju mat och dryck det handlar om, även om det tillkommit en del ny logistik som vi håller på att lära oss här. Men främst vill vi ge alla gäster en bra upplevelse, det är inte svårare än så, säger Mattias Berggren.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...