Annons

Scandics chef tror på bra sommar

zoom Jens Mathiesen, vd, Scandic spår en förbättring av hotellmarknaden.  FOTO: Pressbild
Jens Mathiesen, vd, Scandic spår en förbättring av hotellmarknaden. FOTO: Pressbild
NYHETER. Fyra av fem hotellrum stod tomma hos Scandic under ett svagt första kvartal. Scandichefen räknar med en snabb återhämtning när de svenska restriktionerna lättar. – Vi förväntar oss en bättre sommar än förra året.
Annons

Nordens största hotelloperatör är under hård press. Beläggningsgraden låg på i snitt 17,5 procent under första kvartalet. Allra tuffast är det i storstäderna där färre affärsresenärer och stängda restauranger slagit hårt mot hotellen.

De svenska hotellen nådde en beläggningsgrad på 20 procent och har klarat sig bättre än exempelvis de danska.

Återhämtningen har gått långsammare än Scandic räknade med i början av året.

– Jag hade nog räknat med att det skulle bli lite bättre i mars och vid påsk, säger Jens Mathiesen.

Under april har hotellmarknaden repat sig något.

– Speciellt under de senaste tio dagarna har vi märkt att beläggningen ökar.

Tydligast är återhämtningen i de nordiska grannländerna medan Sverige sackar efter på grund av fortsatt hög smittspridning och bibehållna restriktioner.

– Fler restauranger öppnar upp i Danmark, i Norge tillåts fler folk att samla och även i Finland lättar restriktionerna. Det följer tydligt vaccinationerna. Tyvärr hade vi hoppats på en öppning även i Sverige men nu får vi avvakta till efter 17 maj och se vad som händer.

Med lättnader ser han möjligheter till en bra sommar för hotellen.

– I fjol hade vi en beläggning på bara 6-8 procent i april/maj och i juli låg den på 40 procent. I år finns bättre möjligheter att resa till storstäderna och vi förväntar oss en bättre sommar än förra året.

Först när besked kommer om lättade restriktioner räknar han med att bokningarna inför sommaren tar fart.

– Folk bokar väldigt sent. Men vi vet att många har bestämt sig för att semestra i sitt eget land. Fler stannar hemma i år.

Mönstret skulle inte förändras om det införs ett coronapass inom EU, enligt Jens Mathiesen.

– I någon grad kan det påverka. Men vi fokuserar på bra business för det inhemska resandet.

För att Scandic ska nå lönsamhet krävs en beläggningsgrad på 50 procent. Idag blöder hotelljätten pengar. För att stärka likviditeten har bolaget kommit överens med bankerna om förlängda krediter. I mars togs dessutom 1,6 miljarder in genom att bolaget gav ut konvertibler.

– Vi har tagit in pengar så vi klarar oss ganska länge. Under tredje kvartalet räknar vi med ett positivt kassaflöde. Det ska räcka för att ta oss igenom den här krisen – såvida vi inte får en fjärde eller femte våg.

Philips MediaSuite  – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Philips MediaSuite – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Enkel för gästerna att använda och kostnadseffektiv för hotellen. Philips MediaSuite är marknadens mest kompletta TV för hotell och professionella verksamheter