Annons

Rusning efter semlor – rekord i sikte

zoom 8500 sålda semlor. Bara under Fettisdagens förmiddag. Tina Lindstrand, Susanna Ryberg och Stina Larsson sålde från Saluhallen.
8500 sålda semlor. Bara under Fettisdagens förmiddag. Tina Lindstrand, Susanna Ryberg och Stina Larsson sålde från Saluhallen.
NYHETER. Över 22 000 semlor. Det är målet för Göteborgsbaserade Steinbrenner & Nyberg. ” Vi räknar med att slå förra årets säljrekord”, säger medarbetaren Ebba De Flon.
Annons

Fettisdagsbulle, fastlagsbulle, hetvägg eller helt enkelt semla. I dag äter vi flera miljoner av den gräddiga bakelsen.

I Göteborg har konditorkedjan Steinbrenner & Nyberg haft en fantastisk start på dagen och ångar på för fullt mot ett försäljningsrekord. Ebba De Flon, som vanligtvis jobbar på marknadsavdelningen, har själv fått rycka in för att stötta under dagens rush.

 

Hur många semlor har ni sålt?

– Fram till 12.30 har vi sålt runt 8500 semlor i våra bagerier.

 

Hur många räknar ni med att sälja?

– Vi räknar med att slå förra årets säljrekord. Då landade vi på 21 075 semlor. I år uppskattar vi att vi når över 22 000 stycken.

 

Hur stor betydelse har Fettisdagen för er?

– Fettisdagen är en av de viktigaste högtiderna under året för oss. Både ur ett ekonomiskt och ett traditionellt perspektiv. Semlan är en uppskattad produkt som vi har lyckats väldigt bra med, säger Ebba De Flon.

 

Ni har för andra året i rad fått Göteborgspostens pris för stadens bästa semla. Hur mycket tror du det bidrar?

– Självklart betyder det priset väldigt mycket för oss. Vi har märkt klart och tydligt att försäljningen av semlor gått spikrakt uppåt sen vi fick priset.

 

Halva Sverige äter semla idag

På Steinbrenner & Nyberg har man maximerat personalstyrkan inför den stora dagen. Redan från måndagskvällen har extrabemanning kallats in.

– Även om det är mycket att göra så är det en riktigt rolig dag att jobba på. Kunderna är glada och stämningen i butikerna är fantastiskt, säger Ebba De Flon.

Under fettisdagen räknas försäljningen av semlor omsätta 125 miljoner kronor, enligt en artikel i Dagens Indsutri. Och siffror från Arla visar att varannan svensk kommer att äta minst en semla idag. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...