Annons

Rusning till rum efter att New York Times hyllat At Six

zoom New York Times hyllar konsten på At Six. Ett exempel är verket “Mar Asia” av konstnären Jaume Plensa – ett 2,5 meter högt huvud i spansk marmor som ska huggas ut under vintern och placeras i lobbytrappan.
New York Times hyllar konsten på At Six. Ett exempel är verket “Mar Asia” av konstnären Jaume Plensa – ett 2,5 meter högt huvud i spansk marmor som ska huggas ut under vintern och placeras i lobbytrappan.
NYHETER. Först i mars öppnar lyxhotellet At Six i Stockholm. Men redan nu listar New York Times stället som en hotspot att bo på under 2017. ”Vi fick en pr-boost av detta som är helt otrolig – direkt efter att listan publicerades så kom en mängd bokningar från USA”, säger Jennie Hahmann Håkanson, hotelldirektör.
Annons

Den amerikanska tidningen New York Times har listat sjutton hotell världen över som är värda en resa i sig. Bland de utvalda hotellen utmärker sig Stockholmshotellet At Six.

– Det känns helt fantastiskt, särskilt som vi öppnar först den 23 mars. Det här betyder oerhört mycket för oss ur ett internationellt perspektiv. Vi fick en pr-boost av detta som är helt otrolig – direkt efter att listan publicerades så kom en mängd bokningar från USA, inom loppet av bara några minuter hörde ett tjugotal personer av sig, säger Jennie Hahmann Håkanson, hotelldirektör.

Stort pr-arbete

Att New York Times fick upp ögonen för At Six beror på ett omfattande pr-arbete som pågått sedan hotellprojektet startades för två år sedan.

– Vi jobbar mycket med pr och vi har varit på en mängd olika event runt om i världen tillsammans med Visit Sweden och hotellmedlemsorganisationen Preferred Hotels, så pressen har fått nys om oss. Arbetet med hotellet har också skildrats i Sleepers Magazine.

När hotellet står färdigt i mars kommer det att rymma 343 rum, en restaurang och två olika barer. Och på hotellets översta våningsplan ska restaurang Tak öppnas i egen regi och här har matkonceptet tagits fram av kocken Frida Ronge.

Vad gäller målgrupp så vänder man sig mot lyxsegmentet, berättar Jennie Hahmann Håkanson.  

– För de gäster vi vill nå så är tid något dyrbart och därför ska de hitta allt de behöver hos oss, från gym till skräddarsydda event. Vi kommer att ha en levande krogscen från tidig morgon till natt: på bottenvåningen blir det en avslappnad vinbar och en trappa upp en barlounge. På samma plan öppnar vår restaurang och här kan man sitta i matsalen eller i ett chambre separée.

Sätter kvarteret på kartan

Något som New York Times nämner i sin motivering är hotellets designfokus. Bakom arbetet ligger designbyrån Universal Design Studios som tagit fram en nordisk inredning baserad på material som sten och trä.

– Utöver design så satsar vi mycket på konst. Vi har valt ut en mängd olika verk tillsammans med konstkuratorn Sune Nordgren. Det handlar om allt från ett två och en halv meter stort marmorhuvud i lobbyns trappa till utställningar i hotellkorridorerna. Just nu skapas även ett antal designföremål i Italien.

Jennie Hahmann Håkanson ser hotellet som en byggsten i det kvarter som nu växer fram runt Brunkebergstorg. Och hon tror att det kommer att locka både långväga gäster och stockholmare.

– Brunkebergstorg är lite bortglömt och med det här projektet som består av At Six, vårt systerhotell Hobo och takkrogen Tak så kommer vi att sätta kvarteret på kartan. Tillsammans blir vi något som är värt ett besök, oavsett hur långväga gästen är.