Annons

Så blir At Six nya systerhotell Hobo

zoom Urban Escape. Det är namnet på Stockholms nya heta hotellkvarter där Hobo öppnar.
Urban Escape. Det är namnet på Stockholms nya heta hotellkvarter där Hobo öppnar.
EXKLUSIVT. Nu släpps namn och koncept på det hotell som blir At Six lillasyster. Hobo blir Petter Stordalens Nordic Hotels & Resorts senaste satsning i nya kvarteret Urban Escapei Stockholm. Hotellet ska bli en kreativ mötesplats där man skippar minibar på rummet ­– och istället bjuder in gästerna till sociala ytor.
Annons

– Hobo är ett kreativt och urbant hotell. Det är ett community-hotell som riktar sig mot nyfikna världsmedborgare, personer som är medvetna och söker autentiska upplevelser, säger vd Mattias Stengl.

Tagit bort minibaren

Med konceptet community-hotell har Hobo vänt på begreppen i hur man bygger hotell. Utgångspunkten är att man gör det tillsammans med andra, såväl lokala stockholmare som ett 10-tal partners.

– Våra partners som vi har med från start arbetar i helt olika branscher. Vi kommer tillsammans med dem att skapa från ett 360 graders-tänk. Vi blir en arena för dem och tvärtom. Till exempel så har vi tagit bort den traditionella minibaren för att få in intressanta produkter, bland annat från våra partners.

Så det blir inga vinglas på rummet?

– Vi tror att våra gäster hellre går ner till våra barer och tar en öl i våra sociala ytor, säger Mattias Stangl.

Om ett år, i mars 2017, ska Hobo stå klart. Närmsta granne blir systerhotellet At Six, en av Nordic Hotels & Resorts mer uppmärksammade satsningar.  Just nu arbetar man bland annat med att ta fram ramarna kring Hobos mat- och dryckeskoncept.

– Klart är att det blir två barer och en restaurang. Det ska bli mycket fokus på grönt och hantverket kring mat och dryck.

Helt vegetariskt?

– Absolut helvegetariska rätter, men inte alla. Vi jobbar för fullt med att utveckla koncepten nu.

Ni blir lyxiga At Six lillasyster. Vad skiljer er åt?

 – Vi är helt olika koncept. At Six är ett elegant highend-hotell. Hobo är ett kreativt och urbant community-hotell. Hobo kommer att ha en helt annan prisbild, vi är inget budgethotell men tror att våra gäster förväntar sig hög standard till ett rimligt pris, och där de själva har möjlighet att bestämma vad de vill betala för i större utsträckning.

Hur ser ditt arbete ut just nu?

– Att sätta Hobo på kartan. Jag ska vara ute och träffa så mycket folk som möjligt. Framförallt vill jag träffa stockholmarna, jag hinner inte träffa alla såklart men vi vill jobba hårt på att förtjäna deras förtroende och erbjuda en arena för medskapande. Vi vill ha med både dem och de internationella gästerna för att få en bra mix.

Hobo som arbetsplats, hur ser den ut?

– Vi har höga ambitioner på hotellet och tror att det kommer bli en succé. Det kommer att kräva mycket folk. Hur många anställda kan jag inte gå ut med, men vi blir en stor arbetsplats. Hos oss får du ta med dig personligheten på jobbet och vara en viktig del av Hobo som hotell.

Vad har ni för rekryteringsplan?

– Jag brinner för personlig utveckling, och det ska vi bli bäst i klassen på att erbjuda. Kombinationen av det och vårt koncept, som är kreativt och urbant hoppas jag att vi attraherar människor som vill ha en modern arbetsplats.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...