Annons

Så gick det för Liseberg i sommar

zoom 70 000 färre norrmän besökte Liseberg i år.
70 000 färre norrmän besökte Liseberg i år.
NYHETER. Färre gäster än förra året men högre lönsamhet för Liseberg. När sommaren summeras syns en tydlig negativ trend – de norska gästerna har minskat kraftigt. "Vi tror att marknaden kommer återhämta sig", säger  Andreas Andersen, Lisebergs vd.
Annons

Med 5 miljoner högre omsättning och stark lönsamhet stängde Lisebergs sin sommarsäsong. Siffrorna pekade uppåt trots att parken haft färre gäster än förra året. Västkustens dåliga sommarväder kan vara en del av förklaringen till årets  besökssiffror. En annan är att de norska gästerna kraftigt minskat.

Färre norska gäster

Besökare från Norge brukar vara den största gruppen utländska turister på Liseberg. Men nu visar nya siffror från Göteborg & Co att norrmännen dragit ner på sina utlandsresor jämfört med tidigare år. På Liseberg har de norska besökarna minskat med tre procentenheter jämfört med förra året, vilket motsvarar cirka 70 000 gäster. Och i Göteborg som helhet är siffran 8 procent.

– Det beror på att norrmännen haft lite dålig ekonomi under det här året. Norrmännen reser mindre utomlands och resandet gått ner generellt. De reser istället mer inrikes och det är fler norrmän på de norska hotellen i år. Den norska valutan gjorde en djupdykning och var nere på sitt lägsta jämfört med svenska kronan. Alla de där sakerna samverkar, säger Stefan Gadd, presschef på Göteborg & Co.

Ligger rakt på mål

Men trots att norrmännen är en köpstark grupp, så ökade Lisebergs omsättning ändå med fem miljoner kronor jämfört med förra sommaren. Och Lisebergs vd Andreas Andersen är inte orolig.

– Vi tror att marknaden generellt kommer återhämta sig. Vi är redan ganska starka på den norska marknaden. Vi kör på och hoppas att det blir lite bättre näste år. Som det ser ut nu så ligger vi rakt på mål så vi är inte bekymrade.

Svenska gästnätter i Göteborg har till skillnad från de norska ökat med två procent. 2016 har även sett en stor ökning av turister från Storbritannien – hela 16 procent fler än förra året.

 
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...