Annons

Så jobbar Liseberg inför Halloween

NYHETER. Efter en regnig sommar och något sämre besökssiffror än vanligt laddar Liseberg för ett fullproppat Halloweenfirande där storytelling och skräck får ta plats.
Annons

Årets Halloweensäsong på Liseberg står för dörren och den 6 oktober går nöjesparken från sommarskrud till stormdrabbad och kuslig. Lotta Carlsbogård är funktionschef för Säsonger & Events på Liseberg och efter den ostadiga sommarsäsongen ser hon extra mycket fram emot en fullmatad höst och vintersäsong.

– Liseberg hade en jättebra start i maj och juni, det var fullt blås och vackert väder. Sen kom regnet, jag tror det var den regnigaste sommaren i Göteborg på väldigt länge, säger hon.

Och det påverkade besöksantalet?

­­– Ja, och det gjorde även ekonomin generellt. Det är samma tendens som i resten av norra Europa. Samma sak med hur vi påverkades av den fruktansvärda olyckan på Gröna Lund, det fick självklart konsekvenser för oss och för nöjesparker i hela världen. Många besökare hade frågor, som vi naturligtvis försökte ta hand om och besvara.

Liseberg har haft öppet på Halloween sedan 2015 och i år fokuserar parken extra mycket på två målgrupper, filmintresserade och de yngre besökarna. Fem skräckhus, två skräckområden och ett nytt sätt att uppleva film väntar.

Vad är förväntningarna på den fortsatta säsongen i år?

– Sedan vi började med Halloween på Liseberg har det seglat upp och blivit en fantastisk säsong för oss, det första året förväntade vi oss 80 000 besökare men det kom 200 000. Förra året tror jag vi hade 320 000 besökare under den aktuella perioden. Man kan se Halloween på Liseberg som en plusmeny, allt det vanliga som man tycker om finns kvar – alla attraktioner är öppna – och sen lägger vi till mer.

Berätta om tilläggen.

– Vi fokuserar dels på en ”Happy Halloween” för de lite yngre barnen. Ja, eller de små barnen och fega vuxna brukar jag säga. Allt är på skoj men det ska kännas som det är på riktigt.

Filmfokus stärker varumärket

I år förstärks Halloweenfirandet på Liseberg med premiären av skräckfilmen ”Karusell”, i regi av Simon Sandquist. Den utspelar sig just en natt under Lisebergs årliga Halloweenfirande där relationerna i ett kompisgäng sätts på prov när de jagas i mörkret bland åkattraktionerna. Filmskaparna fick tillgång att filma kvällstid över nästan hela parken. Film och skräckfilm är ett tydligt tema under Halloween på Liseberg i år.

– Vi samarbetar med Göteborgs Filmfestival och kommer visa dels en scen ur nya ”Karusell”, dels kortare skräckfilmer i vår bio. Att låna ut parken till inspelningen av ”Karusell” är ju verkligen en möjlighet att visa upp vår fantastiska park, den uppmärksamme besökaren kommer upptäcka fler blinkningar till filmen under sitt besök, säger Lotta Carlsbogård som hoppas att samarbetet med filmfestivalen kommer leda till nya målgrupper både för Liseberg och Göteborgs Filmfestival.

Storm och story

I början av oktober förvandlas parken till en färgglad höststorm, det ska se ut som ett oväder dragit fram med välta träd och marknadsstånd och över 100 ton pumpor är utspridda här och där.  Varje del av parken präglas av en egen historia, i linje med hur Liseberg jobbar med just storytelling.

­– Ja, vi jobbar mycket med det, vi har teman och så håller vi dem som den röda tråden för allt vi gör – från idé till marknadsföring. Se till exempel upp för en skum vaktmästare på den nya bion och håll utkik efter Måns Tråk, en trist typ som hatar både barn och färg och kommer hälla slajm i vattnet på attraktionen Morotsresan, säger Lotta Carlsbogård.

Det låter som en fullproppad säsong på Liseberg framöver?

­– Det blir det verkligen, vi ser fram emot den med tillförsikt. Vi förlänger dessutom vintersäsongen en vecka, efter önskemål från våra besökare. Det blir en fin julklapp till Göteborg.

LÄS MER om hur Liseberg firar sina 100 år

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...