Annons

Så påverkas svenska hotell när utländska gästerna blir fler

zoom “Vi är jätteglada över att gästerna har kommit tillbaka efter corona”, säger Anna Övergaard på Countryside Hotels
“Vi är jätteglada över att gästerna har kommit tillbaka efter corona”, säger Anna Övergaard på Countryside Hotels
NYHETER. Allt fler utländska gäster lockas till Sverige och till svenska hotell, något som leder till förändringar i både arbetssätt och bemötande. Åtminstone om man frågar Countryside Hotels.
Annons

Enligt den svenska hotellgruppen fick de under juli månad en ökning av utländska gäster med 21% jämfört med motsvarande period förra året. Att resandet tagit fart efter pandemin är en förklaring, men det finns fler:

– Det beror ju så klart delvis på den svaga svenska kronan, men vi tror också att faktorer som sommarens extremhetta i Medelhavet har fått fler européer att rikta blickarna norrut, säger Anna Övergaard, marknadsansvarig på Countryside Hotels.

Gäster från hela Europa

De utländska gästerna kommer främst från länder som Norge och Danmark, men även Tyskland, Nederländerna och Frankrike.

– Vi har så klart alltid haft utländska gäster på våra hotell men den här sommaren var det betydligt fler än tidigare och det påverkar hur vi jobbar för att skapa en så bra gästupplevelse som möjligt, säger Anna Övergaard.

Saker som Countryside Hotels har förändrat:

1. Det putsas på engelskan. Många hotell satsar på mer information på engelska.

– Engelska har alltid varit en viktig kompetens hos medarbetarna men utvecklingen nu gör det mer till ett krav än ett önskemål.

2. Vad gäller egentligen i restaurangen? En del gäster förvånas över hur det fungerar på frukostbuffén.

– Få saker har så många olika kulturella uttryckssätt som hur vi äter, och därför står just mat för många potentiella kulturkrockar. En sån handlar om huruvida det är okej att ta med sig matsäck från frukostbuffén. För många svenskar är det naturligt att man inte gör det utan att åtminstone fråga, men det är en sån detalj där vi märker att en del utländska gäster tänker annorlunda och antar att det är inkluderat.

3. Tips på utflykter, tack! Enligt många hotell är utländska gäster mer intresserade av att utforska omgivningarna än de svenska, och därför satsas det mer på information kring det.

– De är nyfikna på närliggande städer och platser och vår bild är att det handlar mer om kultur- och naturupplevelser än om exempelvis shopping.

 4. Rökfrihet. En del utländska gäster förstår inte de svenska serveringsreglerna för alkohol eller rökförbudet, så här har informationen förtydligats.

– När vi berättar hur det ligger till så är alla väldigt följsamma oavsett nationalitet, men vi märker att man inte alltid kan ta det för givet, och inte minst i anslutning till våra byggnader kan en del utländska gäster ibland stå och blossa.

5. Utländska gäster spenderar mer. Enligt Countryside Hotels är utländska gäster mer benägna att stanna fler nätter, köper oftare tilläggspaket, köper mer dryck till maten och har en högre snittnota i restaurangerna.

– Våra kök är duktiga på att möta alla möjliga olika typer av önskemål om specialkost  och vi gör det med nöje, samtidigt som vi sett en trend där utländska besökare inte lika ofta har önskemål om specialkost, vilket så klart kan underlätta för köket.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...