Annons

Så ska Dalarna bli en mer hållbar destination

zoom Chatarina Eriksson, vd för Visit Dalarna. Foto: Anna Holm/Visit Dalarna
Chatarina Eriksson, vd för Visit Dalarna. Foto: Anna Holm/Visit Dalarna
NYHETER. "Vi ser behovet av en metodik som är anpassad för besöksnäringen", säger Chatarina Eriksson, vd för Visit Dalarna om regionens nya hållbarhetsplan.
Annons

Lätt för besökarna att göra rätt, minskad miljöpåverkan av resor och stöttning av besöksnäringen i strävan mot en hållbar verksamhet. Med sin nya “Färdplan för Dalarna mot en hållbar destination 2023-2030” satsar Visit Dalarna stort på att stödja näringens gröna omställning.

– Det här är besöksnäringens bidrag till vår gemensamma Dalastrategin 2030, att förflytta hela Dalarna mot ett klimatsmart Dalarna, säger Chatarina Eriksson, vd för Visit Dalarna.

Dalarna är idag Sveriges fjärde största besöksregion sett till antalet kommersiella gästnätter och med en omsättning på 11,9 miljarder kronor spelar besöksnäringen en viktig roll i regionens ekonomi.

Vill bli norra Europas ledande destination

Därmed finns också mycket som går att göra för att ta besöksnäringen i en grönare riktning, med målet att Dalarna ska vara norra Europas ledande och mest attraktiva destination 2030 – också från ett hållbart perspektiv, konstaterar Chatarina Eriksson.

– Jättemånga företag jobbar aktivt med de här hållbarhetsfrågorna och det finns olika former av hållbarhetsanalyser att göra. Vi ser behovet av en metodik, en optimal väg, för hållbarhetsanalyser som är anpassade för besöksnäringen.

Det är anledningen till att Visit Dalarna valt att jobba med GSTC, Global Sustainability Tourism Council. Redan 2019 påbörjades ett arbete med att göra hållbarhetsanalyser enligt den globala metodiken och idag är Visit Dalarna anslutna som medlemmar i GSTC.

Globala metoder anpassade för besöksnäringen

GSTC harmoniserar med FN:s globala mål och metodiken ger ett nuläge och ett önskeläge, det vill säga ett konkret verktyg för att förflytta sig mot en ökad hållbarhet. Därefter mäts och följs resultaten upp på både företagsnivå och destinationsnivå, förklarar Chatarina Eriksson.

– Dessutom finns den i många länder vilket ger oss tillgång till ett globalt nätverk med bra kunskapsutbyte som stöttar oss i vår resa, säger Chatarina Eriksson, som presenterade den nya färdplanen under besöksnäringens branschdag i Dalarna i slutet av oktober.

Mätbara mål

Rent konkret omfattar planen besöksnäringsföretag, kommuner och regionen, där bland annat infrastruktur spelar en viktig roll. De mätbara målen handlar bland annat om insatser som minimerar resornas klimatpåverkan och även hur både besökare och företag lättare ska kunna välja och värdera hållbara alternativ.

– Det ska vara lätt att göra rätt när besökarna kommer hit. Vi ska kunna mäta våra klimatavtryck när vi reser till Dalarna och optimera det kollektiva resandet och infrastrukturen så att det anpassas efter både oss som bor här och de som reser hit, säger Chatarina Eriksson.

I målsättningarna för färdplanen ingår också att värna natur och kulturarv, att förekomma slitage, skadegörelse och överturism, och värna den biologiska mångfalden med insatser som styr besökarna.

Både för miljön och ekonomin

– Sedan är energiförbrukningen oerhört central. Minskar vi den genom åtgärder så blir det positivt både för miljön och för ekonomin, säger Chatarina Eriksson.

Det viktiga, konstaterar hon, är att alla slags aktörer engageras. Både privata företag och offentlig sektor, föreningar och även beslutsfattare på nationell nivå.

–Vi möter snabbfotade besökare som har krav och förväntningar även på hållbarhet. Ska vi kunna möta fler internationella och nationella besökare och vara en attraktiv besöksdestination under många generationer framåt behöver alla hjälpas åt, säger Chatarina Eriksson.

Planen sträcker sig fram till 2030, vad händer sen?

– Det här är ju en resa vi aldrig blir färdiga med. När vi är framme i 2030 kommer vi ha förflyttat oss och då sätter vi nya mål.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...