Annons

Så sponsrar Strawberry Pride

zoom Ann Mårder, vice president för People Experience på Strawberry.
Ann Mårder, vice president för People Experience på Strawberry.
NYHETER. Strawberry fortsätter sitt engagemang i Pride. Hotellföretaget är huvudsponsor för Pride i Oslo, Stockholm, Köpenhamn och Helsingfors.
Annons

Ann Mårder är vice president för People Experience på Strawberry och berättar hur engagemanget i Pride började redan för tio år sedan.

– En klok kollega på Clarion Hotel Sign i Stockholm föreslog att vi borde delta i Pridetåget. Det blev starten. Första året deltog Clarion Sign, året därpå hela Clarionkedjan – och ganska snart blev det självklart att hela företaget skulle vara med, säger hon.

Stolt huvudsponsor

Strawberry har gått från att delta i tåget till att bli huvudsponsorer.

– Det här är ett klassiskt exempel på hur våra värderingar kommer till liv, genom idéer och initiativ från våra medarbetare. Många av de satsningar vi gör i dag, både på hotellnivå och som bolag, har sitt ursprung i just sådana förslag. I dag är vi stolta över att vara huvudsponsor till Pride – ett engagemang som känns både självklart och djupt meningsfullt för oss.

Varför är Pride viktigt för Strawberry?

– För oss handlar Pride om att stå upp för något som ligger väldigt nära: tron på att alla människor har rätt att vara sig själva. Att få älska vem man vill, identifiera sig som den man är, och känna sig trygg och välkommen. Det är grunden för både hur vi bemöter våra gäster och hur vi är som arbetsgivare, säger hon och tillägger:

– Vår värdegrund genomsyrar hela vår verksamhet och är en självklar del av introduktionen när nya medarbetare börjar hos oss. Den formar hur vi arbetar, fattar beslut och hur vi behandlar varandra varje dag. Mångfald och inkludering är två av våra grundläggande värderingar och något vi lever efter varje dag. Det gör vardagen bättre på så många sätt, både för våra fantastiska kollegor och våra kära gäster.

Ekonomi och engagemang

Vad innebär sponsringen konkret för er, är jobbet i full gång?

– Ja, arbetet med Pride pågår hela året, även om Prideveckan är en tydlig höjdpunkt. Vårt sponsorskap innebär både ett ekonomiskt stöd till Pride och att vi engagerar oss med våra hotellverksamheter genom att till exempel upplåta lokaler och hotellrum, arrangera evenemang och bidra med logistik och service under veckan.

I en tid där människors rättigheter ifrågasätts globalt, känns det extra viktigt att delta i Pride just nu?



– Verkligen. Det är viktigare än någonsin att stå upp för människors rätt att vara den de är. Vi vet att det fortfarande inte är självklart överallt – inte ens här hemma. Därför är det inte nog att bara synas en vecka om året. Vi vill ta ställning varje dag – i våra samtal, våra handlingar och i den kultur vi bygger tillsammans. Vi kommer, precis som tidigare år, att använda vår starka röst för att kommunicera vikten av Pride genom synlighet på våra hotell, i våra egna kanaler och plattformar gentemot gäster, medlemmar och besökare. Det är ett lagarbete där våra medarbetare är med och bidrar med stolthet.