Annons

Så stöttar de personalen i krisen

zoom Vanessa Butani, hållbarhetschef på Scandic och Tina Tropp Jerresand, chef för People & Culture på Nordic Choice.
Vanessa Butani, hållbarhetschef på Scandic och Tina Tropp Jerresand, chef för People & Culture på Nordic Choice.
NYHETER. Digitala arbetsförmedlingar, språkkurser, virtuella stormöten och peppande tillrop i sociala medier. Hotellkedjorna använder olika medel för att stötta sin uppsagda personal. Hos Nordic Choice har uppsagda medarbetare erbjudits visstidsanställning hos A-kassan.
Annons

Hotellkedjorna har tvingats säga upp tusentals anställda, men att ta hand om uppsagd personal är lika viktigt som att vårda den som är i arbete, menar ansvariga chefer på Scandic och Nordic Choice. På av Sveriges största hotellkedjor är kommunikation och gemenskap viktiga ledord i arbetet med att ta hand om dem som fått gå.

–Personalen är väldigt hängiven fortfarande, men det är klart att de också känner oro. Vår ägare Petter Stordalen, och vd har virtuella stormöten och är aktiva på sociala medier. Det skapar viss trygghet och betyder jättemycket, vi vill ju se detta som ett tillfälligt avbrott, säger Tina Tropp Jerresand, chef för People & Culture på Nordic Choice.

Nordic Choice organiserade en digital arbetsförmedling för sina anställda så fort man insåg hur många som skulle behöva gå. På regelbundna digitala stormöten där de uppsagda har kunnat delta, har företag och organisationer i behov av personal bjudits in.

–Det har varit allt från Lidl till Attendo, men även stora bemanningsföretag som har gett sin bild av efterfrågan. Vi har även haft med Trygghetsrådet och Trygghetsfonden som berättat vad de kan hjälpa till med.

Alla seminarier har hållits på både svenska och engelska. Företaget kommunicerar regelbundet via sms till berörd personal om jobbvakanser för att matcha ihop intressenter med potentiella arbetsgivare. Hittills har runt 600 personer anmält sitt intresse för nya jobb, enligt Tina Tropp Jerresand.

I detta kritiska läge betonar Tina Tropp Jerresand vikten av att tänka utanför ramarna, att vara kreativ och öppen för samtal och samarbeten, och att skapa goda relationer. Hon nämner det med Blocket Jobb där före detta anställda har kunnat gå in och söka jobb.

Ett annat som hon är särskilt stolt över är det samarbete där HRAK, Hotell- och restauranganställdas A-kassa, som har fått extra mycket att göra, har tagit in 20 personer från Nordic Choice som sin nya servicepersonal. De har fått en snabbutbildning och är redan i nya tjänster på HRAK.

–Detta samarbete uppstod genom goda relationer och genom att vi jobbar nära varandra. Vår personal har nu fått visstidsanställning i fem månader hos HRAK. Vi ser det som ett erkännande att en a-kassa som hanterar svensk besöksnäring anställer vår personal till serviceproffs, säger Tina Tropp Jerresand.

Ovissheten är stor och ni vet inte när eller hur många i er uppsagda personalstyrka som kommer att kunna återanställas, vad hoppas du på nu?

–Att vi fortsätter att bygga relationen med vår personal och att de känner att vi fortfarande bryr oss och vill hjälpa till. Vi kommer tillbaka och då behöver vi alla fantastiska människor även om den stora utmaningen nu är att det inte finns någon horisont. Överlag handlar det om att ta ansvar – både för smittan och för verksamheten på lång sikt.

På Scandic, där hela personalstyrkan är uppsagd eller korttidspermitterad, har man skapat ett digitalt jobbcommunity som alla anställda har tillgång till. Utöver annonser från allt ifrån vårdbolag till byggbransch så finns även innehåll som berör uppsägning och permittering.  Dessutom fungerar Communityt som en portal för nyligen uppsagda eller permitterade personal, för att jobbsökandet i sig kan vara en djungel.

–Inga garantier ges här, men vi säger att vi kan förmedla grymma medarbetare som är serviceinriktade och kan göra skillnad, säger Vanessa Butani, hållbarhetschef på Scandic.

Responsen på jobbcommunityt som har kommunicerats internt, via LinkedIn och som, enligt Vanessa Butani har spridits viralt, har varit stark, med 12 000 visningar i skrivandets stund.

–Vi har fått mycket positiv respons framför allt från våra hotellchefer som har hjälpt oss förmedla vidare detta till sina medarbetare. Jag har ingen siffra, men min förhoppning är att många har redan landat i någon form av anställning.

Ett annat initiativ är att Scandic samarbetar med Lingio, som lär ut yrkessvenska, för att hjälpa fler att snabbt lära sig den svenska dom behöver i en ny bransch. Hotellkedjan har även ett samarbete med en schweizisk hotellskola där varslade kan få rabatt på skolavgiften. Via Beredskapslyftet har Scandics varslade erbjudits snabbutbildning inom sjukvården och den vägen kunnat erbjudas jobb.

–Det finns en stark kämparanda bland personalen, och en känsla av att ”we’re in this together”. Det är viktigt för oss att ta hand om varandra, vi måste tänka långsiktigt och vår förhoppning är förstås att kunna återanställa dem, säger Vanessa Butani.

Satsa på take away till hemestern

Satsa på take away till hemestern

När fler semestrar på hemmaplan kan det bli trångt på de lokala restaurangerna. Därför bör du satsa på take away så att inga kunder behöver vända i dörren