Annons

Så tacklar Vasaloppsarrangörerna snöbristen

zoom Vasaloppsarrangörerna hoppas på mer kyla för att kunna säkra snön inför Vasaloppsveckan. Bilden är från förra årets upplaga av Öppet spår. Foto: Vasaloppet
Vasaloppsarrangörerna hoppas på mer kyla för att kunna säkra snön inför Vasaloppsveckan. Bilden är från förra årets upplaga av Öppet spår. Foto: Vasaloppet
NYHETER: Vasaloppet är en viktig motor i Dalarnas besöksnäring. Nu jobbar arrangörerna för att säkra snön i spåren – men den största utmaningen är att få folk att känna suget efter längdskidåkning trots mildvädret, menar Johan Eriksson, utvecklingschef Vasaloppet.
Annons

Mildvädret som har parkerat sig över Sverige ställer till det för alla besöksmål vars affärsidé bygger på snö. Just nu jobbar Vasaloppets arrangörer för att säkra underlaget inför Vasaloppets vintervecka 2020 och de tolv lopp som ska gå av stapeln om drygt sex veckor.

– Vi jobbar enligt en snösäkringsplan som vi följer alla vintrar. Vi insåg för några år sedan när de här halvsvåra vintrarna började bli vanligare att vi inte kan förlita oss på natursnö, säger Johan Eriksson, utvecklingschef Vasaloppet.

Utmaning att hitta kylan

Planen handlar om att den sista tredjedelen av Vasaloppet, en sträcka på runt 30–35 kilometer, alltid förses med konstsnö med hjälp av en stark infrastruktur med snökanoner och utrustning för att lägga ut snön.

– Det som är utmaningen nu är att hitta kylan, för vi behöver en kylperiod för att kunna lägga de sista 15 kilometrarna. Men vi är inte oroliga för att säkra snön, säger Johan Eriksson och fortsätter:

– Det värsta som kan hända är att vi måste lägga fler timmar på detta än vad vi tänkt från början och jobba väldigt intensivt precis innan Vasaloppsveckan.

Viktig period för destinationen

Vasaloppets vintervecka lockar varje år upp till 250 000 besökare, 55 000 av dessa är skidåkare. Vasaloppet som helhet hade 2018 en turistekonomisk omsättning på cirka 420 miljoner kronor, drygt hälften av det stod Vinterveckan för. Detta är alltså en mycket viktig period för destinationen. Antalet besökare som kommer för att heja på skidåkarna hänger ihop med hur många som väljer att genomföra loppen.

– Det är väl egentligen den största utmaningen nu, att folk inte ska tappa tron på en vinter utan får känna suget efter att åka längdskidor. Jag hoppas att folk ute i landet får lite snö nu så att de hinner träna lite och blir inspirerade, säger Johan Eriksson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...