Annons

Samverkan ska ta Kittelfjäll till nästa nivå

zoom Den natursköna Sagavägen bjuder på allt från havsvyer, till skogslandskap och fjällmiljöer. Foto: Carl-Johan Utsi
Den natursköna Sagavägen bjuder på allt från havsvyer, till skogslandskap och fjällmiljöer. Foto: Carl-Johan Utsi
NYHETER: Så ska Kittelfjäll utvecklas och locka till sig nya målgrupper – både när det gäller besökare och arbetskraft.
Annons

Kittelfjäll är en fjällbygd i Övre Vojmådalen med ett pärlband av byar längs med Sagavägen, som sträcker sig från höga kusten i Örnsköldsvik till helgelandskusten i Norge. Här kan besökarna prova på fjällfiske, njuta av natursköna vägar på cykel eller vandra längst flera vackra vandringsleder uppe på fjället.

Mikrokluster av företag samverkar

För att sticka ut i konkurrensen från andra fjällbesöksmål, satsar besöksnäringen i Kittelfjäll på tätt samarbete. Destination Kittelfjäll är ett mikrokluster av företag och föreningar inom den lokala besöksnäringen, som är överens om att samverkan och samordning är viktigt för att driva en hållbar utveckling av Kittelfjäll, både som besöksmål och fjällbygd.

–  Vi tror starkt på att utvecklingen av resmålet Kittelfjäll hänger tätt ihop med utvecklingen av platsen Kittelfjäll, säger Jenny Berg, på Destination Kittelfjäll.

Man samarbetar därför även med föreningar och organisationer, som till exempel den lokala bygdeföreningen, Kittelfjälls skoter- och fiskeföreningar, och en lokal sameby.

– De är otroligt viktiga för Kittelfjälls utveckling. Genom dem får vi lokalsamhällets perspektiv på utveckling, säger Jenny Berg.

Fjällveckan ska locka unga

För att kunna expandera som besöksmål är det också viktigt att marknadsföra sig som en attraktiv plats att bo och arbeta på. Precis som i övriga delar av Sverige är Kittelfjäll i behov av ny arbetskraft. Tidigare i år lanserades ”Fjällveckan”, ett samarbete med Malgomajskolan i Vilhelmina. Elever från första årskursen på restaurang- och livsmedelsprogrammet fick under en vecka i mars möjlighet att praktisera på restaurang C & R, som ligger mitt i byn i Kittelfjäll.

– Vi vill visa att branschen har många sidor, säger krögaren Christer Janhans. Att få prova att bo och jobba en vecka i den här fina miljön, är ett sätt för oss att locka ungdomar till fjället.

Bra handledning viktigt

Christer Janhans har jobbat i restaurangyrket i nästan hela sitt liv, och är dessutom utbildad restauranglärare. Han menar att det är viktigt att få bra handledning och en bra första erfarenhet från branschen när man praktiserar.

– Vi vill vara en schyst arbetsgivare och vi ser att våra praktikanter utvecklas som personer när de inte bara får prova att jobba i en restaurang, utan även får testa att bo hemifrån under en vecka.

Restaurangens namn, C & R står för Catch & Release, och speglar Christer och hans fru stora intresse: fiske.

– Vi tog över restaurangen vid årsskiftet och brinner för fiske. Framöver hoppas vi kunna locka hit besökare även på sommaren, som vill prova att fiska på fjället, säger Christer Janhans.

 

 

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...