Annons

Scandic nylanserar hotell – granne med Nordic Choice storsatsning

zoom Gästen ska få känslan av att befinna sig på ett base camp, om än med storstadskänsla.
Gästen ska få känslan av att befinna sig på ett base camp, om än med storstadskänsla.
NYHETER. Campell . Lägg det ordet på minnet. För när Scandic lanserar sitt femte signaturhotell är det camping som inspirerar. På Downtown Camper by Scandic är det helt klart vistelse i naturen som gäller, om än med bekväm hotellstandard.
Annons

Nej. Ordet ”campell” finns ännu, men det känns inte som en helt långsökt gissning att ordet snart kommer att finnas på många turisters läppar, i och med att forna Scandic Sergel Plaza vid Brunkebergstorgnu omvandlas och blir till Downtown Camper by Scandic, ett hotell där man tagit fasta på att en önskan om att vara tillsammans i naturen. 

Tar in naturen till stan

– Vi tar in naturen till stan i materialval, lekfulla detaljer från campingens värld och skapar den känsla man får när man ger sig ut i naturen, säger Thomas Engelhart, kommersiell direktör på Scandic Hotels Group.

Tanken är att ge gästen en känsla av att befinna sig på ett base camp, om än med storstadskänsla.

– Hotellet erbjuder hela det unika kunderbjudandet som kommer med våra signaturhotell samtidigt som det har hämtat inspiration från två världar, dels från vår urbana närmiljö, men också längtan till naturen, säger Thomas Engelhart.

Här kommer gästen kunna tipsas om annorlunda upplevelser såväl inne på hotellet som ute på stan, till exempel möjlighet att upptäcka Stockholm med hjälp av kajak, mindfulnessklasser eller mer äventyrliga aktiviteter som takvandring.

Vill skapa ”tillsammans-känsla”

Planen är att en lyxig känsla av naturen ska vara påtaglig också inne i hotellet. Därför kommer gästen att, förutom en egen livsstilsconcierge och en personlig bartender, kunna slappna av under stjärnhimlen året runt.

På det nya hotellet kommer det inte att finnas några traditionella konferensrum. Istället finns här ytor för olika events där gräns mellan arbete och fritid suddas ut och Thomas Engelharts ambition är att det ska bli en plats för både avkoppling och fysiska aktiviteter.

– När vi tittar på restrender och trender generellt runt om i världen är det en önskan om att vara tillsammans som vi tagit fasta på. Tid för att umgås är en lyxvara och idén om att åka bort tillsammans, till exempel som när man campar, är vad det här hotellet ska handla om, säger Thomas Engelhart.

Granne med Hobo och At Six

Att Nordic Choice redan har At Six, Hobo och Taket finns vid Brunkebergstorg är enbart en fördel, menar Thomas Engelhart.

– Det är positivt att vi alla vill utveckla en så central men ändå bortglömd plats i Stockholm. Det handlar om tre helt olika koncept där vi kompletterar varandra på ett bra sätt.

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...