Annons

Scandic-vd jublar: ”Aldrig sett två hotell lyfta så snabbt”

zoom Glädjetjut. Scandics halvårsrapport visar på en stark uppgång.
Glädjetjut. Scandics halvårsrapport visar på en stark uppgång.
NYHETER. Scandics svenska hotell går som tåget i högkonjunkturen – och vd Frank Fiskers är lyrisk över nyöppnade Scandic Continental och Haymarkets framgångar. ”Under alla mina år i ’hotellträsket’ har jag aldrig sett två hotell lyfta så snabbt”, säger han.
Annons

I Scandics halvårsrapport, som presenterades på tisdagen, pekar alla siffror uppåt.  Den starka konjunkturen i Norden leder till ökat affärsresande och gynnar Scandic som har cirka 70 procent affärs- och konferensgäster.

 – Efterfrågan har varit väldigt stark i vår med många möten och evenemang. Juni blev väldigt framgångsrik och siffrorna för juli och augusti är också väldigt starka, säger Scandics vd Frank Fiskers.
 

Snittintäkter per rum ökade

Det justerade EBITDA-resultatet ökade med 20 procent till 509 miljoner kronor under januari-juni jämfört med föregående år. Under andra kvartalet var EBITDA-ökningen 31 procent till 470 miljoner kronor. Samtidigt ökade nettoomsättningen med 3,6 procent till 6 041 miljoner kronor. Nyckeltalet RevPar, snittintäkt per tillgängligt rum, ökade med 8,8 procent under april-juni.

– Jag är mest stolt över att vi som team åstadkommit det här resultatet med hjälp av en stark efterfrågan, bra kommersiella aktiviteter och som alltid med Scandic, tajta kostnader, säger Fiskers.

Sverige är Scandics största marknad och står för 45 procent av intäkterna. Under första halvåret ökade försäljningen med 11,3 procent till 1 514 kronor och det justerade EBITDA-resultatet ökade med 13,2 procent till 355 miljoner kronor jämfört med motsvarande period förra året.

 

Nya hotell knökfulla sedan öppning

På den stekheta Stockholmsmarknaden lanserade Scandic två nya hotell under våren, Scandic Continental 1 april och signaturhotellet Haymarket by Scandic 10 maj.
 – Båda har fått en helt anmärkningsvärd start. Man brukar tala om att det tar tid att sätta hotellet på marknaden. Men här öppnade vi hotellen, och sedan dess har det varit knökfullt.

I höst omvandlas även Scandic Grand Central, som det enskilt mest inkomstbringande hotell i koncernen, till ett signaturhotell. Det är Scandics satsning på individuella hotell med unik karaktär och stort fokus på sociala mötesplatser. Men skillnaden från i dag blir inte så stor för gästen.

 – Redan från början har Grand Central haft en egen profil och är egentligen vårt första signaturhotell. Nu ska bara de sista broschyrerna och skyltarna med Scandicloggan bort.

Har ni märkt av konkurrensen från Airbnb i sommar?
 –  Airbnb är stora och det är en besvärande icke-transparent del av marknaden. Men jag sitter inte hemma och gråter över dem.  Vi levererar något annat än att sova i andra människors sängkläder. Vi fokuserar på det vi gör bra, och gör det ännu bättre.

 

Hotellen i Norge sackar efter

I Danmark, Tyskland och Finland har efterfrågan varit hög under första halvåret, med många konferenser i Helsingfors och Köpenhamn. I Norge är det fortfarande tufft, efter den kraftiga nedgången i efterfrågan på oljedestinationer som Stavanger och Bergen. Men Scandic ser sig ändå att efterfrågeraset stabiliserats och drar nytta av integreringen med Rica. I sommar var första gången som all införsäljning och prissättning, även mot privatresemarknaden, sköttes av Scandic.

 – Nu finns inga kvarlevor av Rica. Och vi är mycket bättre och sofistikerade än vad Rica var på när det gäller prissättning och revenue management, säger Frank Fiskers.