Annons

Sju månaders väntan på coronastöd

zoom
"Vi drabbas fortfarande av att Tillväxtverket har gjort fel från början", säger Yvonne Ekaremål, som sköter redovisningen åt Asa Herrgård i Småland. Foto: Asa Herrgård
NYHETER. I sju månader fick Asa Herrgård vänta på att Tillväxtverket betalade ut stödpengar. Fortfarande släpar utbetalningarna efter. "Jag har aldrig varit med om något liknande", säger redovisningskonsulten Yvonne Ekaremål.
Annons

Konferenser, bröllop och jägarutbildningar brukar locka gäster till Asa Herrgård i Smålandsskogarna utanför Lammhult. När pandemin slog till öppnades en möjlighet att övervintra med hjälp av statliga stödpengar. De anställda permitterades, en ansökan om stöd till korttidsarbete lämnades in till Tillväxtverket och den första preliminära utbetalningen gjordes utan problem.

Sedan började krånglet. Stöd söks för tre månader i taget men för att kunna få stöd för nya perioder krävs att avstämningen är godkänd för de tidigare. Och det var här det hängde upp sig.

– Vi fick vänta sju månader. Pengarna betalades ut först i november, säger Yvonne Ekaremål, som sköter redovisningen åt Asa Herrgård där dottern Emma Ekaremål är vd.

– Jag har jobbat på redovisningsbyrå i hela mitt yrkesverksamma liv och hållit på med många avstämningar och kontroller men jag har aldrig varit med om något liknande. Det fungerar så dåligt.

Oro och tidsödande byråkrati

Framför allt är hon missnöjd med Tillväxtverkets hantering som hon beskriver som ”en katastrof”. Kontakterna med Skatteverket – som svarat för handläggningen omställningsstödet – tycker hon fungerat bättre.

När beskedet från Tillväxtverket drog ut på tiden föddes en oro för att ansökan inte skulle få godkänt och pengarna utebli.

– Jag ringde två gånger och kollade. Det var inget fel på ansökan utan det berodde på att handläggningen drog ut på tiden hos Tillväxtverket.

Oro, ansträngd likviditet och tidsödande byråkrati är några av de konsekvenser som handläggningen och regelverket fört med sig.

– Allt släpar efter. Man kan inte söka nya pengar förrän tidigare stöd är avstämt. Vi drabbas fortfarande av att Tillväxtverket har gjort fel från början, säger Yvonne Ekaremål.

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

PMS-systemet VisBook har över 1 000 kunder inom besöksnäringen i Norden och växer snabbt, inte minst i Sverige där antalet nya kunder har mer än fördubblats under de senaste två åren. En av de nya kunderna är Åhus Seasid...