Långa dagar på solvarma klippor, kvällsbad i tysta vikar, känslan av frihet – jo, många svenskar har en nära relation och många minnen kopplade till skärgården. Och nu börjar landets största skärgård även få stor internationell uppmärksamhet. Anledningen stavas Stockholm Archipelago Trail, en 270 kilometer lång led som omfattar 21 öar och som fått internationella journalister på fall. Projektet lanserades hösten 2024 och är en del av en större strategi för att positionera Stockholmsregionen som en hållbar naturdestination av internationell klass.
– När vi började titta på vilka öar som skulle ingå var första kriteriet att det skulle finnas kommersiell verksamhet och gärna åretruntboende. Det gjorde också att företagen tidigt var involverade, säger Marie Östblom på Stockholm Business Region, stadens näringslivs- och destinationsbolag.
Vill lyfta ”The Magic Season”
Hon är även projektledare för Stockholm Archipelago, ett långsiktigt regionalt samverkansprojekt. När Besöksliv når henne har hon just återvänt till fastlandet efter ett dygn på Utö tillsammans med en journalist från en av Tysklands största tidningar. Hon berättar att Stockholm Archipelago redan 2019 tog sikte på att utöka säsongen i skärgården.
– Det var då vi började orientera oss mot ”The Magic Season”, det vill säga tiden från slutet av augusti till och med oktober. Det är den tiden vi vill att fler ska upptäcka och de vi vänder oss till är alla som älskar det som är annorlunda och som söker unika naturupplevelser, säger hon.
I april bjöd Stockholm Archipelago, tillsammans med Visit Sweden, in utländska journalister för att berätta om leden och vandra de sträckor som var redo. Då slog det till. BBC rapporterade, Time Magazine utsåg Stockholms skärgård till en av världens bästa platser 2025 och National Geographic kallade den ett av världens 25 bästa resmål 2025. Just den sistnämnda hyllningen skapade extra stor stolthet hos Marie Östblom.
– Det var verkligen ett kvitto på att vår strategi fungerade. Nu får jag höra från värdshus och andra att det är stort tryck från vandrare, att internationella gäster har ökat när leden har lanserats.
Längtan efter det autentiska
För Visit Sweden var det ett projekt som uppfyllde alla kriterier för att de skulle vilja lyfta fram initiativet. Det synkar inte minst med globala trender som naturupplevelser och vandring, liksom en stor efterfrågan på kombinationen av city och natur. Internationella resenärer längtar helt enkelt efter autentiska och hållbara naturupplevelser som är enkla att ta sig till. Susanne Andersson på Visit Sweden pratar med värme om både den nya leden och den svenska skärgården.
– Den är helt fantastisk. Vi glömmer lätt bort det, men vi är faktiskt landet med flest öar i hela världen. Det är en magisk produkt man skapat, sammanfattar hon.
De som reser till Stockholms skärgård, kommer de även att se andra delar av landet?
– Ja, så är det. Man är intresserad av stad och natur i kombination och gör kanske Stockholms stad när de ändå är här. Men många tar sig också vidare ut i landet och tar gärna emot tips om andra delar av Sverige.
Du kan läsa ett större reportage om Stockholm Archipelago Trail i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.