Annons

Skistar växer i Vemdalen

zoom Skistar förvärvar Hovde Hotell, vid Vemdalsskalet. Foto: Pressbild
Skistar förvärvar Hovde Hotell, vid Vemdalsskalet. Foto: Pressbild
NYHETER. Besöksliv pratar planer och etableringar med Lina Gabrielson, affärsområdeschef för SkiStar Lodge & Hotell.
Annons

– Det är så spännande! Det är en liten, charmig hotellpärla med bästa ski in ski out-läge vid Vemdalsskalets torg, säger Lina Gabrielson om Skistars förvärv av Hovde Hotell.

Vad har ni för övrig verksamhet i Vemdalen?

– Vi driver vi fjällanläggningarna i Björnrike, Klövsjö/Storhogna och Vemdalsskalet. Vemdalen som destination har vuxit kraftigt under senare år, under föregående år hade vi närmare en miljon skiddagar.

Skistar växer verkligen i Vemdalen.

– Ja, SkiStar förmedlade omkring 7000 bäddar, varav cirka 600 egenägda. Vår verksamhet i Vemdalen innefattar även skidskola, sex skiduthyrningar och två sportbutiker.

Storhognas Högfjällshotell har nyligen fått en uppfräschning och ny restaurang i Cibola Holdings regi. Är Skistars övertagande av Hovde hotell en del i en större utveckling av Vemdalen som destination?

– Ja, Storhogna har gjort en jättefin utveckling av sin hotellprodukt. Det är kul och stärkande för hela fjällvärlden när det satsas på upplevelseutveckling för våra gäster. Det är det vi ämnar göra med vår satsning inom hotell och lodge för att ge våra gäster fler och goda boendealternativ under sin fjällvistelse. Vi ser att efterfrågan på att bo bra, med härliga upplevelser och god service ökar – året runt.

Och Hovde Hotell blir del av det?

– Ja, med Hovde Hotell i vårt utbud säkerställer vi det ytterligare. Det präglar givetvis även Vemdalen i sin helhet att vi får möjligheten att vidareutveckla Hovde Hotell med liv och rörelse av hotellgäster och besökare.

Vad finns för planer för hotellet? Kommer ni göra några förändringar?

– Vi ser noga över standarden på hotellet och vad som behövs göras för att leverera den upplevelse som vi önskar ge våra gäster. Vi ska lyfta förutsättningarna att just vara ett litet, charmigt hotell med en restaurang med det klassiska, mindre fjällhotellet som förebild. Dessutom kan man abonnera hela hotellet för den egna stora festen, jubileet eller företagets kick-off.

Vad ser du som de främsta utmaningarna för besöksnäringen under det kommande året?

– Under årets jul- och nyårsveckor hittills har vi haft bra med besökare och gäster, inte minst på våra hotell och lodger och i våra skidsystem. Världsläget i stort påverkar givetvis oss som för alla andra branscher.

Vill du ge exempel?

– Det är utmanande tider för många svenskar ekonomiskt, samtidigt har vi sett under tidigare konjunktursvängningar att fler väljer att semestra på hemmaplan och också nu då den svenska kronan är svag. Vi tror att många fortsatt vill investera i sitt välmående med en aktiv ”svemester”, som vi också såg under coronapandemin, och här har vi ett mycket starkt erbjudande.

Vilka möjligheter ser du för besöksnäringen under lågkonjunkturen och hur tror du den kommer påverka er verksamhet?

– I tuffare tider ökar behovet av att samlas, vara nära och skapa positiva upplevelser för att känna hopp, skapa ork och minnen, framför allt på hemmaplan och med allt som den fantastiska skandinaviska fjällvärlden erbjuder. Vi menar att vår fjällvärld och de upplevelser som erbjuds ger just det och vi hoppas att det bidrar positivt och är välbehövligt, säger Lina Gabrielson.

Läs även om Skistars digitala tjänst Pre Used, som drog igång i slutet av förra året: Begagnat bra i backen