Annons

SmÄlands nya nationalpark ett lyft för besöksnÀringen

zoom En av rastplatserna i Åsnens nationalpark har utsikt över sjön Åsnen och dess fĂ„gelliv. Foto: Sten-Åke Carlsson
En av rastplatserna i Åsnens nationalpark har utsikt över sjön Åsnen och dess fĂ„gelliv. Foto: Sten-Åke Carlsson
NYHETER. Åsnens nationalpark med dess unika naturupplevelser vĂ€ntas dra en storpublik. För besöksnĂ€ringen innebĂ€r det en möjlighet att förlĂ€nga sĂ€songen: ”Jag hoppas pĂ„ 50 000 besökare första sommaren”, sĂ€ger Annika Bladh, projektledare för invigningen.
Annons

I maj invigs Sveriges 30:e nationalpark – Åsnens nationalpark, som med omrĂ„dets insjöskĂ€rgĂ„rd innehĂ„ller över tusen öar, 700 kilometer strandlinje och ett lĂ€ge fem timmar frĂ„n Tyskland. Åsnen förvĂ€ntas bli en attraktiv turistdestination bĂ„de för svenskar och utlĂ€ndska besökare.

Under premiÀrdagarna med start de 24 maj fÄr de lokala besöksnÀringsföretagen i södra SmÄland, att spela en central roll.

– Under invigningen ska vi visa det friluftsliv som kan levas hĂ€r och den unika naturen i parken. Eftersom vi jobbar med lokal förankring sĂ„ ska förstĂ„s företag i bygden delta. Det blir lokalproducerad mat, och aktivitetsföretagen ska visa upp allt frĂ„n kanotturer till fiske-erbjudanden, sĂ€ger Annika Bladh frĂ„n LĂ€nsstyrelsen som Ă€r projektledare för invigningen.

Åsnens nationalpark ska marknadsföras bland annat genom att aktivitetsföretagen i omrĂ„det anvĂ€nder parken nĂ€r de gör reklam för sina tjĂ€nster, och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt sprids informationen till potentiella besökare.

Att Sverige fÄr en ny nationalpark Àr en stor nyhet i naturintresserade kretsar och Annika Bladh har höga förvÀntningar pÄ den första sommaren.

– Jag tror att mĂ„nga kommer hit över dagen för att uppleva bredden som finns, stillheten, naturen och alla aktiviteter. Jag hoppas pĂ„ 50 000 besökare under vĂ„r första sommar, det skulle vara wow. Jag ser framför mig att folk cyklar hit, kanske hyr en kanot och upplever naturen.

Det finns en dragningskraft i sjĂ€lva ordet ”nationalpark”, fortsĂ€tter hon. Och det kan locka besökare som omrĂ„det inte haft förut.

– OmrĂ„det har sedan tidigare haft mĂ„nga turister frĂ„n Tyskland, Holland och Danmark. Nu tror jag att vi kommer att fĂ„ se besökare frĂ„n Ă€nnu fler lĂ€nder, som Frankrike och England, eftersom ordet ”nationalpark” Ă€r ungefĂ€r det samma i hela Europa. Man vet vad det betyder – unika naturupplevelser.

Parken vÀntas bli ett grönt lyft för den lokala besöksnÀringen och leda bÄde till nyanstÀllningar och en lÀngre sÀsong.

– Det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga hur mĂ„nga arbetstillfĂ€llen som kan skapas, men jag Ă€r övertygad om att företagen kommer att vĂ„ga satsa och nyanstĂ€lla. Med fler besökare blir det ocksĂ„ möjligt att förlĂ€nga sĂ€songen. Det har gjorts undersökningar i Finland som visar att för varje satsad Euro i naturturism sĂ„ fĂ„r man tio Euro tillbaka till bygden. SĂ„ det hĂ€r blir ett lyft för hela besöksnĂ€ringen.

Hur ser du framför dig att nationalparken ska utvecklas?

– Om vi blickar framĂ„t fem Ă„r sĂ„ tror jag att de som vill ha det bekvĂ€mt nĂ€r de besöker parken kommer att kunna köpa paket med fika klockan 10, lunch klockan 13 och att nĂ„gon transporterar packningen nĂ€r man cyklar eller paddlar – och att middagen stĂ„r pĂ„ bordet nĂ€r man kommer fram.