Annons

Starkt kvartal för Scandic

zoom Jens Mathiesen
Jens Mathiesen
NYHETER. Tredje kvartalet 2022 var det bästa någonsin för Scandics hotell. Koncernchefen Jens Mathiesen räknar med fortsatt starkt sug efter rum under resten av året.
Annons

Scandic gör sitt bästa kvartal någonsin. Vad är förklaringen?

– Vi är väldigt duktiga på att jobba med våra lokala marknader och är väldigt tätt på kunderna i Norden. Vi är också ett mer effektivt företag än före krisen och vi är inte lika många anställda på support och huvudkontor. Vi får en kombination som är väldigt stark och det gör att vi ökar vår omsättning och stärker vårt resultat.

Ni tjänar mer per rum nu än före pandemin. Beror det på högre rumspriser eller bättre beläggningsgrad?

– Vi säljer bra med rum totalt sett men vi har också sex procent fler rum än vid samma tid 2019. Vi har öppnat tio hotell i år. Beläggningen ligger under vad vi hade 2019 månad för månad. Vi är inte helt tillbaka i beläggningsgrad men sammanlagt säljer vi lite fler rum än vad vi gjorde 2019. Priserna ligger högre och vi ser också att företagskunderna är tillbaka. Prisläget för möten och konferenser i september ligger till och med högre än i samma månad 2019. RevPAR (intäkten per tillgängligt rum) är all time high och det är drivet av väldigt starka priser.

Hade ni väntat er att återhämtningen skulle gå så snabbt?

– Återhämtningen var väldigt kraftfull redan under andra kvartalet. Vi lade mycket energi och tid på att rekrytera nytt folk som skulle läras upp. Men det går väldigt fort. Beläggningsgraden på Scandic är över 70 procent varje månad under tredje kvartalet. I juli drevs det helt av fritidsresenärer. Under augusti gick den delen ner något och affärsresenärerna tog successivt över. September blev lika stark men drivet av affärsresenärer.

Hur mycket av tappet hos affärsresenärer har ni tagit igen?

– Vi kan inte mäta det i procent men den inhemska trafiken är i nivå med eller över det vi såg före pandemin. Det vi saknar när det gäller affärsresenärer är internationella resenärer från USA och vissa resenärer från Europa. I Sverige är det bra tryck både från privatpersoner som reser och företag som håller möten. Vi ser ett normalt mönster från före pandemin. Det är full aktivet på sportgrupper och bra på konserter. Men vi är inte helt tillbaka när det gäller stora internationella kongresser.

Hur påverkas ni av stigande kostnader för el, mat och annat?

– När det gäller mat har vi justerat våra restaurangpriser tre gånger i år. När priserna går upp med x procent så lägger vi på det på våra priser. Vi har en fördel när det kommer till energi där vi sedan många år tillbaka har tecknat fastprisavtal. Det gör att vi inte ser de här höjningarna av priserna som andra kanske gör. Vi har ett rullande treårsavtal.

Fastighetsägare vill ha kompensation för ökade elkostnader och stigande räntor. Hur ser det ut med Scandics hyror?

– Elpriserna betalar Scandic. Det som påverkar är räntekostnaderna, som kommer att avspegla sig i inflationsökning av fasta hyror och garantihyror. Där är Scandic i en ganska bra situation eftersom bara 12 procent av våra hyreskontrakt är fasta. Resten är rörliga eller rörliga med en garanti. Våra hyror kanske går upp med två procent nästa år men inte med 8-10 procent som inflationen är.

Kommer ni att kunna fortsätta höja priserna framöver?

– Allt har väl en naturlig gräns. Ju dyrare det blir desto mer kommer folk att tänka till om de har råd att betala. De kanske avstår från förrätt och bara tar en huvudrätt. Så länge priserna går upp följer vi dem på restaurangnivå – vi har inget alternativ.

Ekonomerna varnar för lågkonjunktur och folk har fått tunnare plånböcker. Hur kommer det att påverka Scandic?

–Det folk slutar med är att köpa nya kläder och de är mer prismedvetna när de handlar mat. Men det vi ser är att folk prioriterar att göra något på helgen eller semestern och just nu är det fortsatt stabilt med affärsresenärerna. Globalt ser man också att tappet i besöksnäringen inte kommer att vara lika stort som bland konsumenterna.

Nya hotell har kommit till samtidigt som tiderna blir sämre. Ser du någon risk för överetablering?

– Det är klart att om efterfrågan går ner och det kommer till ny kapacitet kan det påverka. Tittar vi tillbaka på tidigare kriser kan vi se att efterfrågan kommit tillbaka. Efter den 11 september 2001 trodde ingen att vi skulle resa någonsin igen men efter 30 dagar var det tillbaka på normalt. Vi kommer alltid starkare ut efter en kris.

Hur ser du på efterfrågan på hotellrum i Sverige under resten av 2022?

– Det ser stabilt ut och fortsätter med en stabil bokningstakt. Vi har inte fler avbokningar än normalt.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...