Annons

Starkt självförtroende hos Nääs Fabriker

zoom
"Vi vill skapa något unikt här", säger Magnus Andersson, Food & Beverage Manager på Nääs Fabriker. Foto: Nääs Fabriker
NYHETER. Besökstrycket på Nääs Fabriker har varit högt genom hela pandemin. Nu bygger de ut, breddar satsningen – och vill bli matdestination.
Annons

Det gamla fabriksområdet i Tollered var en gång i tiden ett spinneri. Idag är textiltillverkningen utbytt mot hotell-konferens-kontors och butiks-möjligheter. Nu växer det populära besöksmålet ännu mer.

– Kafeet i Pannhuset byggs om, det blir dubbelt så stort som idag. Vi vill bli en självklar matdestination och då är det viktigt att folk får plats, risken finns att folk inte kommer hit för att de tänker att det alltid är fullt, säger Magnus Andersson, Food & Beverage Manager.

En annan nyhet är att Pannhuset ska ha öppet på kvällstid, då med ett restaurangerbjudande.

– Det blir en krog med en svensk inriktning med influenser från utlandet. Vi ska använda vår stora vedeldade ugn, för att få en annan känsla på maten jämfört med det som serveras inne i hotellet. Stannar man hos oss i fler dagar så ska man kunna variera sig.

Cirkulärt med egna odlingar 

På Nääs Fabriker har man fokus på cirkulärt tänkande och egentillverkning, vilket hittills har resulterat i ett mikrobryggeri och ett eget surdegsbageri.

Tanken är att alla grönsaker till Pannhuset ska komma från de egna odlingarna från Gundagården, som ligger tre mil bort vid Vårgårda.

– Vi förodlar nu under vintern, olika kålsorter och rotfrukter, potatis, lök, morötter och rädisor, Vi sätter en del bärbuskar också.

Egentillverkning av kaffe

I Pannhuset kommer även ett litet kafferosteri att husera framöver.

– Vi har köpt en kafferost från Holland och ska göra en egen mellanrost och en espresso. Det är lite i sin linda men vi planerar att både servera och sälja vårt kaffe här.

Satsningarna på egentillverkning handlar i grunden om hur vi arbetar med hållbarhet för att skapa en unik upplevelse för besökarna.

– Många hotell- och konferensanläggningar känns och ser likadana ut. Nääs Fabriker ska vara ett besöksmål dit man kan komma och uppleva saker som man bara kan få här, säger Magnus Andersson.

Satsar sig genom lågkonjunkturen

Besökstrycket på Nääs Fabriker tog fart redan innan 2019 och under pandemiåren växte det ytterligare.

– Många ville komma hit då, de kände sig trygga här med våra stora, luftiga utrymmen. Visst var det en tuff period med restriktioner och oro men vi lyckades lösa väldigt många problem längs vägen.

Pandemin är kanske över men nu väntar lågkonjunktur?

– Jo, det är en utmaning. Men vi har tänkt att kunde vi klara oss igenom pandemin så ska vi lyckas även framöver. Vi har en bra personalgrupp här ute och vi hoppas att vi genom att satsa ska kunna ta andelar av marknaden i stället för att tappa. Vi har ett bra självförtroende framåt, säger Magnus Andersson.

Läs mer om Besökslivs samtal med vd Kristina Christofferson