Annons

Stockholms läns gymnasiemässa hålls digitalt igen

zoom Mellan 25-27 november välkomnas Stockholm läns blivande gymnasieelever till digital mässa. Foto: Pressbild
Mellan 25-27 november välkomnas Stockholm läns blivande gymnasieelever till digital mässa. Foto: Pressbild
NYHETER: Idag drar Stockholms gymnasiemässa i gång i samarbete med Stockholmsmässan. Precis som förra året har man valt en digital lösning för de cirka 30 000 elever och vårdnadshavare som förväntas delta.
Annons

Nu har Gymnasiemässan i Stockholms län som pågår under tre dagar dragit i gång. Arrangemanget sker i samarbete med Stockholmsmässan och ger blivande gymnasieelever möjlighet att möta skolor, skolpersonal och elever via digitala rum.

Det var förra året som mässan för första gången anordnades digitalt. På grund av dåvarande restriktioner var det på kort tid tvunget att hitta en lösning för att mässan skulle bli av.

– Förra året var det några områden i landet som ställde in mässan, men de flesta ställde om till digitala mässor i olika format. Vi gjorde det och enligt utvärderingar var det uppskattat. Vi gör samma sak i år men nu har vi haft längre tid på oss att förbereda och förbättra mässan, säger Karin Soffiantini Yildiz som är verksamhetschef för gymnasieregionen i Stockholms län.

Årets mässa

I år är det runt 170 skolor som deltar i Stockholms läns gymnasiemässa och cirka 30 000 elever och vårdnadshavare förväntas delta. För att göra det lättare att lokalisera sig i till de digitala rummen har arrangörerna bland annat jobbat med att ta fram en förbättrad sökfunktion. Det finns också en kartfunktion där deltagarna ska kunna se vilka skolor som finns i närheten där de bor, alla skolor står listade i bokstavsordning och det kommer finnas studie- och yrkesvägledare att prata med.

Hur mässan arrangeras i övriga delar av landet är enligt Soffiantini Yildiz blandat. I Göteborg hålls den också digitalt medan man i Skåne satsat på både digitalt och fysiskt. Vid en helt digital mässa tror hon att skolornas öppet hus-dagar kommer att spela en större roll.

– Mässan ska ge en första inblick, för att sedan få ett större intryck av de skolor man är intresserad av så besöker man skolorna fysiskt. Det kommer nog bli viktigare nu när mässan här hålls digitalt.

Det här gäller särskilt yrkesgymnasieutbildningarna där de blivande eleverna ska kunna ta del av olika praktiska bitar som hör till. Det digitala är framtidsplanen men enligt Soffiantini Yildiz har de i uppdrag att se över om yrkesprogrammen kommer till sin rätt så.

En utmaning 

Att hålla mässan helt digitalt kan kanske vara en utmaning för de som inte riktigt vet vad de vill.

– Det blir svårare för de som är lite osäkra och besöker mässan digitalt för att se alla olika möjligheter jämfört med om det är fysiskt då man kanske fastnar på plats i vad de tycker är roligt. För att stötta arbetet både inför och efter mässan finns det både en mässtidning, lärarhandledning och annat material som studie- och yrkesvägledare eller lärare kan använda på skolan. Man kan besöka mässan enskilt och med klassen tillsammans med studie- och yrkesvägledare. På lördagen brukar det vara många vårdnadshavare också.

Suusify – ny hotellallians med frihet som ledord

Suusify – ny hotellallians med frihet som ledord

Johan Öhman är grundare av Suusify, framtidens hotellallians. Med hjälp av tillförlitlig data och smarta analyser ska alliansen hjälpa hotell att minska kostnader och öka intäkterna. – Vi ser också hur många hotell är l...