Annons

Stödpengar till besöksnäringen ska lindra coronakrisen

zoom Foto: Destination Sigtuna
Foto: Destination Sigtuna
NYHETER. Destination Sigtuna får en halv miljon extra i stöd från kommunen för att lindra effekterna av coronaviruset. "Pengarna ska användas för att stärka besöksnäringens marknadsföring och hjälpa företagen att komma tillbaka när krisen lagt sig", säger Destination Sigtunas vd Anna Lakmaker.
Annons

Beslutet om stödpengarna presenterade på ett av Destination Sigtuna snabbinkallat möte på konferensanläggningen Sigtunahöjden där representanter för drabbade hotell mötesanläggningar, restauranger, butiker, eventarrangörer och andra besöksnäringsföretag mötte kommunen för att diskutera läget. Med på mötet var även företrädare för Visita och Svenskt näringsliv.

– Det är en stor nedgång. Hotellen och restaurangerna har i vissa fall ett tapp på upp till 90 procent av våra bokningar, säger Anna Lakmaker.

Sigtuna är Sveriges fjärde största destination efter de tre storstäderna räknat i gästnätter, betonar hon. Navet är Arlanda flygplats.

– Vi har nästan en miljon gästnätter. Här finns allt från de stora kedjorna knutna till Arlanda och småföretagare i Sigtuna stad.

I kommunen är det också tätt mellan konferensanläggningar och kursgårdar och bland turistmagneterna finns kända slott som Rosersberg och Skokloster.

Alla drabbas nu av coronaepidemin och tappet går inte att ta igen.

– En osåld hotellnatt kan inte säljas igen, som Anna Lakmaker sammanfattar läget.

Regeringens åtgärdspaket för att stötta drabbade företag kan förbättra situationen.

– Att företagen har möjlighet till korttidspermitteringar ger ett annat utgångsläge, säger hon.

 

Företagen har redan själva tagit till ett antal åtgärder för att möta nedgången.

– Företagen har olika förutsättningar och hanterar krisen olika. Många har tagit bort all extrapersonal och i stort sett alla på mötet vittnade om lagda varsel. Men hittills har ingen stängt helt.

På mötet bollades också kreativa förslag för att hjälpa företagen att överleva. Bland annat diskuterades temporära reduceringar av taxor och avgifter i syfte att underlätta för företagen inom besöksnäringen.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...