Annons

Svårtillgänglighet drabbar Luleås mötesnäring

zoom Mattias Mannberg, affärsutvecklare vid Luleå Business Region. Foto: Viveka Österman och Visit Luleå.
Mattias Mannberg, affärsutvecklare vid Luleå Business Region. Foto: Viveka Österman och Visit Luleå.
NYHETER. Under flera år har Luleå jobbat hårt med sitt varumärke för att vara en attraktiv besöksdestination för såväl stora konferensgrupper som turister. Men utmaningarna som pandemin har fört med sig är många.
Annons

Luleå har under många år satsat på att stärka den lokala besöksnäringen och de aktörer som finns där. Mattias Mannberg, affärsutvecklare vid Luleå Business Region, berättar:

– Vi har jobbat med både ”push och pull”. Till exempel genom att få lokala aktörer att växa och bli mer exportmogna, men även med marknadsaktörer, som turoperatörer. Vi har utbildat dem i vad vi har att erbjuda för att synliggöra vår destination och de reseanledningar som finns.

Han berättar att detta skett både i egen regi och i samarbete med hela destinationen regionen tillsammans med Swedish Lapland Visitors Board, och tillägger att det bland annat handlar om återförsäljning och digitala kampanjer.

Och nog hade ansträngningarna gett resultat. Innan pandemins intåg låg destinationen Luleå strax över miljardgränsen för besöksnäringen två år i rad, med en omsättning på 1 069 miljoner kronor 2019 och 1 010 miljoner kronor år 2018 (enligt statistik från det oberoende konsultföretaget Resurs för resor och turism i Norden). Men årets siffror kommer knappast att ligga på samma nivå.

– I våras var det katastrof men i somras såg det lite bättre ut; i juli hade vi exempelvis ett bortfall på 22 procent på svenska marknaden. Drygt hälften av turisterna kommer i vanliga fall från Norge, och i år backade den siffran med omkring 99 procent.

Men även om sommaren gick mindre dåligt än förväntat så ser prognosen framåt mörk ut.

– Vi är ju en mötesdestination med mycket konferenser och affärsresor, speciellt under Q4 och Q1. Det stora hotet nu är att affärsresande och mötesresande försvinner.

Mattias Mannberg säger att många andra svenska destinationer har sin peak på sommaren, medan Luleå är en stad med mer jämn beläggning över hela året.

– Tappet inom konferensdelen kommer nog göra sig synlig under Q4-Q1, redan nu har vi sett att en hel del större kongresser blir framflyttade.

Ett exempel på detta är Kirurgveckan som skulle ha gått av stapeln i augusti men nu har flyttats fram till år 2023. Det betyder att Luleå gått miste om drygt 1 000 deltagare som stannar i ett antal nätter, vilkas frånvaro innebär ett bortfall på 17 miljoner kr i intäkter till stadens besöksnäring.

Finns det några andra faktorer som påverkar besöksantalet negativt?

– Tillgänglighet är en viktig fråga, vi är väldigt beroende av flygförbindelser. Nu tror jag att vi har sex till åtta stycken flighter upp om dagen, medan siffran i vanliga fall ligger på omkring 16–18 i båda riktningarna.

Har ni sett några andra svårigheter hos de lokala aktörerna?

– Det har varit en kämpig tid för många av hotellen, med korttidspermitteringar och personalfrågor. De har varit knepigt för dem att planera för personalstyrkan utifrån en väldigt snabbt skiftande efterfrågan som vi har upplevt. Vissa dagar under sommaren har det varit högt tryck och då har det varit underbemannat istället.

Går det att säkra konferenser och affärsmöten i Luleå idag?

– Absolut, vi kan ta fram möten och konferenser där man kan hålla social distansering genom färre personer på större ytor. Det går också att köra med ”slottar” för fika, lunch och så vidare, så att man får ett bra flöde med säkert avstånd i lokalerna. Jag vill också hylla de lokala företag som väljer att boka sina konferenser, styrelsemöten och så vidare på ett hotell i staden istället för i sitt eget konferensrum – det hjälper jättemycket!

Hur ser ni på framtiden?

– Det börjar sakta se lite bättre ut, men det återstår att se hur pandemin utvecklar sig under hösten och vintern. Vi väljer att tro på framtiden, tror på ett post-corona och det är detta som vi planerar för. Vi tror fortfarande att människor vill mötas, att vi är sociala varelser, så förhoppningsvis kommer vi att ta oss igenom det här – som många andra kriser.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...