Annons

Stufvenäs Gästgiveri storsatsar

zoom Marcus Thell, vd och ägare på Stufvenäs Gästgifveri. Foto: Pressbilder
Marcus Thell, vd och ägare på Stufvenäs Gästgifveri. Foto: Pressbilder
NYHETER. Stufvenäs Gästgifveri gör sin största investering någonsin och ökar hotellets rumskapacitet med 50 procent. Senare väntar även utbyggnad av både spa och restaurang.
Annons

Stufvenäs, hotell, spa och konferens vid Kalmarsund satsar totalt 70 miljoner de kommande åren. Första delen av investeringen rymmer 21 nya rum som ökar hotellets kapacitet med 50 procent och där två nya sviter ingår.

2021 gjorde Stufvenäs en ny slags affärsplan för de kommande fem åren och 2022 blev det bästa året någonsin i anläggningens 35-åriga historia. Inom de kommande åren kommer även spa och restaurang byggas ut för att möta det ökade antalet gäster.

Dessutom ska en renovering påbörjas av hotellets övriga 47 rum, enligt Marcus Thell, vd och ägare på Stufvenäs Gästgifveri.

Vad är hemligheten bakom framgångarna?

– Vi tog över verksamheten 2019 och de tidigare ägarna hade satsat på hög kvalitet genomgående, vilket vi har fortsatt med. Hellre att vi förlänger avskrivningstiden på våra inventarier än att behöva köpa saker vi inte vill ha och som inte är anpassade efter verksamheten, säger Marcus Thell.

– Vi har konsekvent utvärderat allt vi har på anläggningen och byter ut de saker som inte passar in i vår affärsidé: att bli Sveriges bästa gästgiveri. Det kan vara allt från kvaliteten på sänglinne till vilka badtofflor vi använder, tillägger han.

Vad har krävts för att kunna göra den nya investeringen? 

– Parallellt med arbetet att förbättra produkten har vi investerat i en utbyggnad och renovering av vårt spa som stod klart 2020 samt satsat stora resurser på marknadskommunikation och digitalisering. Detta sammantaget har gett oss möjligheterna att nu kunna investera som vi gör i anläggningen.

Den nya byggnationen ska vara redo att ta emot gäster 28 juni nästa år. Marcus Thell berättar att gästgiveriet jobbar lokalt och efter “de fyra S:en”

– Vi försöker verka så lokalt vi kan och jobbar efter våra fyra S. Stufvenäs, Södermöre (kommundel i Kalmar), Småland och Sverige. Kan vi inte göra det själva eller om det finns andra som gör det bättre så letar vi först i vår direkta närhet, kan vi inte hitta det där så letar vi vidare, först i Småland och sen i Sverige, säger han.

Marcus Thell menar att ett bra gästgiveri ska vara en högkvalitativ hotellprodukt med hög och personlig service, stort fokus på mat och dryck och varje detalj ska räknas.

 Vem är den typiska gästen hos er i dag? 

– Sedan 2019 har vi gjort en stor förflyttning av vårt varumärke och attraherar i dag en betydligt större målgrupp än tidigare. Våra gäster har ett större åldersspann än tidigare och geografiskt har vi nu gäster från i stort sett hela landet.

Vad har du för förväntningar på investeringen, vad ska den leda till för Stufvenäs? 

– Vi har sista fyren åren dubblat vår beläggning och har idag strax över 60 procents beläggning på helår. Som läget är nu behöver vi tacka nej till konferenser flera gånger i veckan och med fler rum kan vi attrahera större konferensgrupper som i dag inte får plats på vår anläggning, säger Marcus Thell och fortsätter:

– Vi ser också en tydlig förflyttning sedan pandemin att det nästan uteslutande är enkelrum till konferenser i dag jämfört med tidigare. Investeringen vi gör nu kommer lyfta våra hotellrum till en ny nivå samtidigt som vi ökar vår kapacitet med 50 procent.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...