Annons

Svenska Möten om höstens trender

zoom Foto: Pixabay Michael Schüller, vd Svenska Möten
Foto: Pixabay Michael Schüller, vd Svenska Möten
NYHETER. Svenska Möten växer. Besöksliv har pratat med vd Michael Schüller om varför, och vilka trender han ser inom mötesbranschen just nu.
Annons

Svenska Möten bokar möten och konferenser på konferensanläggningar och hotell runt om i hela Sverige. Av alla de anläggningar de bokar är det ett antal som passerar nålsögat i Svenska Mötens klassificeringsprogram och blir ”Utvald av Svenska Möten”.

Under oktober adderade Svenska Möten nio nya anläggningar till denna skara som nu uppgår till 146. Vi fick en pratstund med vd Michael Schüller om vad som utmärker en utvald mötesplats och vilka trender han ser i framtiden.

– A och O är att ha bra, effektiva möteslokaler. Du kan ha ett vackert hotell i en fantastisk miljö, men om inte konferensdelen är ändamålsenlig så spelar det ingen roll. En hygienfaktor som de flesta slutkunder trycker hårt på är hållbarhet – kunden vill känna sig trygg i att anläggningen tar sitt hållbarhetsarbete på allvar i allt ifrån sjysta arbetsvillkor till miljötänk, säger han.

Säkerhet ny faktor

En annan aspekt som tillkommit som viktig på senare tid är säkerhet.

– Det här har aktualiserats i och med att omvärlden nu ser ut som den gör. Det är viktigt för kunden att veta att det finns en ordentligt utformad plan om något oförutsett skulle ske.

Svenska Mötens klassificering för att bli en utvald mötesplats bygger på 150 kriterier där anläggningarna måste uppnå ett visst antal poäng. Det handlar om att ha en genomgående hög kvalitet i allt på själva anläggningen, alltifrån mat till boende och service, vara miljömärkt, ha kollektivavtal för personal med mera.

– Vi erbjuder oberoende anläggningar att få tillgång till en kvalitetscertifiering och genom att bli utvald mötesplats hos oss kan de verifiera sin höga standard. Sen mäter vi mötesdeltagarnas upplevelse av anläggningarna och följer upp svaren för att säkerställa att de levererar enligt förväntningar, säger Michael Schüller.

Inbromsning i mötesbranschen

Efterfrågan på möten och konferenser har varit stark sedan pandemirestriktionerna släppte.

– Det gick som tåget under 18 månader, med en viss inbromsning nu under hösten. Nu ser vi att förfrågningarna från företag som verkar på B2C-marknaden och byggbolagen minskar, medan sektorer som bank och finans inte påverkas alls. Samtidigt har vi en bra ingång för 2024 över lag.

Efter pandemin var det många bolag som hade behov av att ta igen den förlorade tiden. Det fanns ett stort behov av att mötas igen och i juni 2022 skrev Besöksliv om hur mjukare värden styr årets konferenser.

Kulturbyggande – det nya normala

– Nu har vi kommit till det nya normala och det handlar väldigt mycket om kulturbyggande. Distansarbetet har blivit mer utbrett och det naturliga kulturbyggandet som förut skedde på arbetsplatsen sker inte lika naturligt längre. Då blir efterfrågan på konferenser och möten där man kan jobba med det här än viktigare.

En annan trend är digital innovation i möten. En bransch som han ser som väldigt fragmentiserad.

– Någon aktör erbjuder möjligheter att boka digitalt, en annan erbjuder deltagarhantering digitalt och så vidare, men kunderna vill gärna konsolidera sina inköp och ha en enda leverantör som håller ihop allt, säger han.

Fysiska möten slår VR

Han menar också att det nya, digitala, sättet att arbeta skapar ett behov av fler fysiska möten och tar som exempel att det i dag finns många avdelningar på arbetsplatser där personalen sitter i olika städer eller till och med olika länder och arbetar tillsammans.

– Men dessa team måste ju också mötas fysiskt någonstans så där driver den tekniska utvecklingen på behovet av det mänskliga mötet.

Att mötesbranschen skulle dö ut är inget som oroar Michael Schüller. Tvärtom.

– Tekniken kommer att utvecklas än mer och man kommer kunna ha VR-glasögon som gör att man kan kliva in i helt fantastiska rum som känns äkta, men det tar inte bort behovet av att trycka någons hand.

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Set. Start. Rent! Nexaros lösning för hotellbranschen sparar tid och pengar. Samtidigt som den befintliga personalen får stöttning i sitt dagliga arbete